Målgruppe
Målgruppen for dette læringsforløb er pædagoguddannede faglige ledere, forstået som daglige pædagogiske ledere i dagtilbud.
Omfang
Læringsforløbet er over tre læringsdage af cirka 7,5 timer, og hvor der derudover evt. lokalt arbejdes med understøttende strukturer fx på tværs af dagtilbud og forvaltning. Dagene vil blive afholdt med 4-5 ugers mellemrum.
Læringsmål
Når deltagerne har afsluttet læringsforløbet, er målet, at de:
- Har bygget videre på deres viden om og færdigheder i forhold til faglig ledelse af pædagogiske processer med udgangspunkt i den styrkede pædagogiske læreplans indhold.
- Har fået mere indsigt i forskellige faglige ledelsesformer og rollen som faglig pædagogisk leder, der kan organisere arbejdet med gode pædagogiske læringsmiljøer i dagtilbud.
- Har viden om og øvet sig i at samarbejde med faglige fyrtårne (faglige ressourcepersoner i medarbejdergruppen) om udviklingen af den pædagogiske praksis og af faglige fællesskaber.
- Har indsigt i væsentlige tilgange til fornyelse af og forandringer i det pædagogiske arbejde, her under at de kan spotte, omsætte og skabe relevante ”forstyrrelser”, der stiller krav til forandring af praksis.
- Har opnået større viden om nye elementer i den styrkede pædagogiske læreplan, særligt hvad der kendetegner, og hvordan man tilrettelægger pædagogiske læringsmiljøer af høj kvalitet, en god evalueringskultur og stærke faglige fællesskaber.
- Har arbejdet med at omsætte og forankre ny viden om den styrkede pædagogiske læreplan i deres daglige pædagogiske ledelse.
Form
Forløbene tilrettelægges ud fra strukturen 20-30-50. I de 20% ligger fokus på forberedelsen før opstart af undervisningen, de 30% består i de tre læringsdage samt opgaver mellem disse, hvor deltagerne skal have mulighed for sparring. De 50% er forbeholdt kommunal forankring.
Læringsdagene vil veksle mellem oplæg, dialog, workshops og procesøvelser med udgangspunkt i:
- Taksonomier – der udarbejdes i samarbejde – for de kompetencer, der ønskes erhvervet, jf. læringsmålene.
- Flipped Learning-forløb – før, under og efter de konkrete læringsdage.
- Løbende sparringer i den pædagogiske praksis ud fra konkrete aftalte ledelseshandlinger, jf. aktionslæring.
- Opbygning af professionelle læringsmiljøer/-fællesskaber som en overordnet og konkret refleksionsramme ogunderstøttende struktur.
- Fokus på hvordan kompetencer forankres og implementeres i praksis, idet det handler lige så meget om kompetenceforankring som om kompetenceudvikling.
Der vil desuden blive dannet netværksgrupper til løbende refleksion under og efter de konkrete læringsdage.
Indhold
Der vil overordne tvære fokus på følgende:
- Faglig ledelse af pædagogiske processer
- Faglig ledelse med udgangspunkt i den styrkede pædagogiske læreplan
Mere specifikt handler det om:
- Hvad indeholder den styrkede pædagogiske læreplan? Hvad betyder den for rollen som faglig leder?
- Hvordan kan man ”lede på” forandring og forankring ud fra den styrkede pædagogiske læreplan?
- Hvordan kan samarbejdet med de faglige fyrtårne udmøntes i forbindelse med implementering af den styrkede pædagogiske læreplan?
- Den styrkede pædagogiske læreplan retter fokus på den faglige ledelse – ledelse af kerneydelsen (børnenes udvikling, læring, trivsel og dannelse).
- Inspiration til faglig ledelse og en styrket evalueringskultur (med inddragelse af bl.a. ”small data”)
- Hvilke værktøjer og fremgangsmåder kan være hensigtsmæssige i den lokale kontekst?