Uddannelsen starter den 5. februar 2025 i Middelfart (5 moduler frem til 11. juni 2025)
UDL står for Universal Design for Learning og er en forskningsbaseret tilgang til undervisning, der fremmer inkluderende og fleksible læringsmiljøer. På denne uddannelse lærer du, hvordan du kan skabe deltagelsesmuligheder for alle elever med UDL’s didaktiske ramme.
Med UDL vendes blikket mod didaktikken i undervisningen, og fokus er at skabe deltagelsesmuligheder for alle elever gennem veltilrettelagt undervisning. På uddannelsen arbejder vi med udgangspunkt i din nuværende praksis, og gennem aktionslæring udvikler vi undervejs.
Hvorfor UDL?
UDL er en forskningsbaseret didaktisk ramme, der kan understøtte lærernes arbejde med at undervise de mangfoldige børnegrupper. Med UDL skaber man flere didaktiske veje i undervisningen, så man reducerer barriererne for elevernes deltagelse i læring og sikrer fleksible læringsmiljøer.
UDL er en tilgang, der tilbyder lærere konkrete didaktiske greb, der kan skabe mere fleksibilitet i undervisningens praksis. Når undervisningen tilrettelægges med UDL, giver man eleverne flere muligheder for adgang til stoffet, indtryk, og flere muligheder for at udtrykke sig, udtryk. Samlet set betyder det, at eleverne får flere muligheder for at være deltagende.
UDL’s didaktiske ramme rammesætter desuden elevernes engagement og motivation og giver bud på, hvad man som professionel helt konkret kan arbejde med for at tilvejebringe muligheder og anledninger til, at elevernes motivation og engagement højnes.
Dit udbytte
På uddannelsen lærer du at skabe deltagelsesmuligheder for alle elever med udgangspunkt i UDL’s didaktiske ramme. Vi sætter din praksis i centrum og kobler det med nyeste viden og forskning på området. Du støttes i din egen udvikling som underviser og styrkes i at håndtere trættende og mentale opgaver rundt om undervisningen. Vi anvender videoobservation og aktionslæring aktivt gennem uddannelsen som led i en fælles læringsproces.
Du lærer:
- Hvad UDL er, og hvilken forskning der ligger bag
- Hvordan UDL kan praktiseres i en dansk skolekontekst, og hvad det kan bidrage med
- Hvad den nyeste motivationsforskning siger, og hvordan UDL giver bud på arbejdet hermed
- Hvordan du som professionel kan skabe deltagelsesmuligheder for alle elever gennem dine didaktiske overvejelser, der rækker ind i både indtryk og udtryk i undervisningen
- Hvilke perspektiver og UDL-redskaber du kan bruge i din undervisning
- Hvordan du kan komme fra intention til handling med adfærdsdesign.
Målgruppe
Uddannelsen henvender sig til dig, der er tæt på eleverne, men også dig, der lykkes gennem andre. Du er fx lærer, pædagog, ressourceperson, vejleder, konsulent, afdelingsleder eller skoleleder. Uddannelsen henvender sig til dig der arbejder indenfor både special- og almenområdet på grundskoleniveau.
Indhold og opbygning
Uddannelsen tager udgangspunkt i en tæt kobling mellem teori og din konkrete hverdag og praksis. Du arbejder med egne cases undervejs i forløbet, så både du og din organisation oplever en mærkbar effekt, når du kommer tilbage til dine daglige opgaver.
Uddannelsen har fem moduler:
Modul 1: Introduktion til UDL
Hvad er UDL, og hvilken forskning ligger bag? Hvorfor er det relevant i dansk skolekontekst, og hvad kan det bidrage med? Her kommer vi også omkring formativ evaluering og formativ feedback, og hvordan det kan rykke elevernes læring og gøre dem til eksperter i egen læringsproces. Vi ser desuden nærmere på, hvilke barrierer der er til stede for at kunne være aktivt deltagende i undervisningen, hvad der munder ud i analyse og databearbejdning som et led i aktionslæringen. Brugen af videoobservation præsenteres, og alle får mulighed for at arbejde med video af egen praksis.
Modul 2: Motivation og engagement
Motivation og engagement er det grundlæggende bagtæppe i al gøren og laden, også i pædagogisk praksis. Hvad er det, og hvordan kan UDL’s ramme bidrage til at arbejde med og højne elevernes motivation og engagement i praksis? På modulet dykker vi ned i forskellige typer mindset, hvordan de påvirker vores praksis, og vores børne- og læringssyn. Med et teoretisk blik på motivation og engagement arbejder vi gennem aktionslæring med at styrke elevernes motivation og dermed øge deres deltagelse.
Modul 3: Muligheder for indtryk
Undervisning handler om den lærendes proces med at tilegne sig viden. UDL opererer i den forbindelse med begrebet indtryk. Hvad dækker det over? Hvorfor og hvordan kan man variere og give muligheder for indtryk i praksis? Hvordan kan man understøtte alle elevers kompetencer og læring i denne proces? På modulet ser vi nærmere på, hvad læring er, og hvordan forskellige indtryk støtter læring af det abstrakte og det svært begribelige. Vi dykker ned i læringsteorier, og dagens indhold bliver udgangspunkt for den kommende aktionslæring.
Modul 4: Muligheder for udtryk
At tro på, at elever bedst integrerer læring ved at arbejde med indholdet selv og have medbestemmelse over det, er et ståsted UDL tager alvorligt og forholder sig til med begrebet udtryk. Men hvordan kan udtryk se ud i praksis, og hvordan kan man understøtte elevernes kompetencer bedst muligt i deres læringsproces? Vi ser nærmere på begrænsninger og potentialer i blandt andet AI og på evaluering og feedback.
Modul 5: UDL i organisationen og jeres læringsrejse
På det sidste modul sammenfatter vi de foregåendes moduler indhold og viden om UDL og sætter det i relation til din praksis ved hjælp af viden om pædagogisk ledelse og ressourcepersoners roller og organisering. Du får input og handlemuligheder i forhold til din organisations bedste næste skridt.
Vi afslutter uddannelsen med deltagernes erfaringer og oplevelser som et led i fællesgørelsen af den samlede viden. Vi fejrer den endte uddannelse på behørig vis.
Uddannelsen er tilrettelagt, så:
20 % foregår inden selve modulerne (tekstlæsning og refleksion over egen praksis)
30 % foregår på modulerne (teori, metoder, dialog og refleksion)
50 % foregår efter modulerne (ny viden afprøves i praksis gennem aktionslæring)
Vi forbeholder os ret til ændringer i programmet.
TID
Alle dage kl. 9-15. To af dagene foregår online via TEAMS.
Start 5. februar 2025. Derefter 12. marts 2025 (online), 30. marts 2025, 21. maj 2025 (online) og 11. juni 2025.
STED
Middelfart (Endelig adresse følger. Vi forbeholder os ret til at ændre uddannelsesstedet).
UNDERVISERE
Marie Uldall, pædagogisk konsulent hos Dafolo
PRIS
15.000 kr. (ekskl. moms og miljø- og energibidrag) pr. person.
RABAT
Ofte er det givtigt at være på uddannelse sammen med andre fra egen organisation. Hvis I kommer tre eller flere deltagere fra samme organisation, får I 15 % i rabat.
PRISEN INKLUDERER
Ofte er det givtigt at være på uddannelse sammen med andre fra egen organisation. Ved deltagelse af fire personer fra samme organisation, er den samlede pris 50.000 kr. (ekskl. moms og miljø- og energibidrag).
- En bogpakke og artikelsamling – bl.a. Universal design for learning – fleksible og inkluderende læringsmiljøer for alle af Mette Molbæk og Janne Hedegaard-Sørensen
- Undervisningsmaterialer, redskaber, drejebøger, plakater og skabeloner
- Forplejning på modulerne (fysiske)
- Uddannelsesbevis
Mulighed for tilkøb af tre læringsunderstøttende online-samtaler: 3.000 kr. (ekskl. moms og miljøbidrag). Uddannelsen kan også rekvireres og skræddersyes til kommuner, skoler og institutioner.
Testimonials
”Jeg har fået stor faglig viden og mange perspektiver på min undervisning. Jeg har prøvet en masse af i forløbet og udviklet min undervisning. Jeg er blevet en bedre underviser.”
– tidligere deltager på uddannelsen
TILMELDING
Tilmeldingsfrist den 22. januar 2025 (Bindende tilmelding fra den 14. januar 2025)
TILMELD DIG UDDANNELSEN
***
Tilmeldingerne registreres i den rækkefølge, de modtages. Bekræftelse og faktura sendes efter tilmeldingsfristens udløb. Dafolo forbeholder sig retten til at aflyse konferencen/enkelte sessioner ved for få tilmeldinger. Vi gør opmærksom på, at tilmeldingen er økonomisk bindende fra tilmeldingsfristens udløb. Pladsen kan altid overdrages til en kollega.
Hvis en oplægsholder forhindres i at gennemføre oplægget af årsager, som ligger uden for Dafolos kontrol (f.eks. pludseligt opstået sygdom), vil vi forsøge at finde en anden oplægsholder, men kan blive nødsaget til at aflyse oplægget.
For yderligere oplysninger kontakt Dorte Kristensen på forlag@dafolo.dk eller telefon 9620 6666.
***