Lær at skabe en vensom kultur i skolen med Anne Søgaard
På denne temadag stiller vi skarpt på, hvordan du kan skabe trivsel og tilhørsforhold for alle børn og unge.
Udfordringer med mistrivsel og ensomhed er et stigende problem, der kalder på forskelligartede forståelser og tilgange. Årsagerne til mistrivsel og ensomhed hos børn og unge kan være mange, og mistrivsel er ofte en kompleks størrelse. I praksis kan det derfor være svært at skabe forandring, fremme trivsel, udvikling og trygge fællesskaber.
Der er dog en tydelig sammenhæng mellem børn og unges ensomhed og deres manglende tilhørsforhold til meningsfulde fællesskaber. Forskning peger nemlig på, at fællesskaber og venskaber har en enorm betydning for børn og unges trivsel.
Lær at gøre børn venneværdige
Vensomhed handler om at skabe en kultur, der fremmer venskaber. En ven kan være den afgørende faktor for, at man kommer i skole hver dag. Skolevægring, mistrivsel og ensomhed kan forebygges ved at sætte fokus på stærke og trygge fællesskaber.
Børn kan næsten lære alt, når de føler sig trygge og betydningsfulde, har venner og glæder sig til at komme i skole. En tryg kultur kræver små, men betydningsfulde, forandringer, som kan øge trivslen, motivationen og være med til at skabe tryghed hos børn.
Du har som fagprofessionel omkring barnet en afgørende rolle i at skabe adgang til venner og vensomme fællesskaber. Det kræver, at du kan vise, at alle er venneværdige, og fremhæve det enkelte barns positive egenskaber. Det vil resultere i en større samhørighed i fællesskabet.
Få indblik i ICDP og fællesskabende didaktikker
Temadagen tager afsæt i principperne fra International Child Development Program (ICDP), som er et internationalt forebyggelsesprogram rettet mod pædagoger, lærere og andre professionelle. Her er de professionelles relationskompetencer i fokus for at optimere børn og unges udviklingsbetingelser i dagtilbud og skole.
Anne inddrager også dansk forskning om fælleskabende didaktikker, gruppedynamik, kulturmøder og forebyggelse for at underbygge sin pointer om vensomhed, og hvorfor de professionelles kompetencer er det vigtigste redskab til vensomhed.
Anne har mange års erfaring fra mange timer i klasselokaler og i frikvarterer om, hvordan vi gør alle børn og unge vennevigtige for fællesskabet, og hvordan vi skaber tryghed i fællesskabet, så vi forebygger ensomhed og mobning.
Kurset indeholder en vekslen mellem oplæg, øvelser, cases og gruppearbejde, som gør det konkret, hvordan du kan arbejde med vensomhed på din skole, bestyrelse eller i din klasse. Du skal blandt andet arbejde med konkrete værktøjer og tænkestrategier, som skal gøre det nemmere for jer.
Du vil gå fra temadagen med en idébank og inspiration til forankring og implementering af vensomhed i din praksis, så du kan styrke fællesskabet og sikre, at alle børn i klassen bliver set, hørt og bekræftet i, at de er vigtige for fællesskabet. Alt sammen under kyndig vejledning af Anne Søgaard.
Målgruppe
Temadagen er for lærere, skolepædagoger, vejledere, ledere, skolebestyrelser, PPR og pædagogiske konsulenter, der arbejder i skoleregi.
På temadagen får du viden om:
- Vensomhed som værktøj med de 4 f’er
- De 8 samspilstemaer fra ICDP
- Teori og forskning om relationers afgørende betydning
- Mentalisering
- Den børnevensomme skole
- Hvordan du skaber en kultur, hvor børn tør være modige.
Og du får indsigt i og redskaber til:
- Hvordan du forebygger ensomhed
- Hvordan vi gør alle vennevigtige og værdifulde og styrker selvværdet
- Hvordan du skaber trygge børnefælleskaber og samhørighed
- Hvordan stjernestunder har afgørende betydning
- Konkrete forslag til arbejdet med trivselsfremmende aktiviteter i praksis.