Gem dette til senere.

 

*
Send til mail!

Mange tak

LÆRINGSDAG

Skab læringsmiljøer for alle børn – pædagogisk arbejde med udsathed i dagtilbuddet

02. maj, 2022

Læringsdagen afholdes den 2. maj 2022 i Thisted

Pædagogisk arbejde med udsathed i dagtilbuddet

  • Hvad er udsathed i en pædagogisk kontekst?
  • Hvornår og hvordan betragter vi børnene som udsatte?
  • Hvordan hjælper vi alle børn ind i børnefællesskaberne – uanset, hvilke forudsætninger de kommer med?

Kom med på denne læringsdag, og få viden og konkrete værktøjer til jeres arbejde med børn i udsatte positioner.

Præmissen for dagens input og øvelser er, at udsathed ikke bor i det enkelte barn, men også kan opstå i barnets møde med sine omgivelser – herunder også dagtilbuddets læringsmiljøer og i mødet med de professionelle. Derfor er det vigtigt hele tiden at have det pædagogiske blik rettet mod barnets deltagelsesmuligheder og læringsmiljøernes måde at invitere børnene til deltagelse. Her spiller det pædagogiske personale en afgørende rolle, da de skaber læringsmiljøerne og derved skaber rammerne for børnefællesskaberne.

På dagen går vi helt tæt på den pædagogiske hverdagspraksis og har fokus på konkrete eksempler, fortællinger fra institutioner, og tænkeredskaber og øvelser, der giver mod på at prøve noget nyt i jeres egen hverdag.

HVEM ER MÅLGRUPPEN?

Læringsdagen henvender sig til ledere i dagtilbud, fyrtårne, pædagogisk personalekonsulenter og andre, der vil være klogere på børn i udsatte positioner, og hvordan de kan skabe deltagelsesmuligheder for alle børn.

EKSTRAMATERIALE

Alle deltagere får en mappe med et særnummer af magasinet I Børnehøjde med temaet: Børn i udsatte positioner. I mappen vil der også være refleksionsark til at skrive løbende refleksioner og spørgsmål ned på.

Efter dagen sender vi en opfølgning med udvalgte slides og de konkrete redskaber i digital form.

Program: 2. maj 2022, Thisted

08.45-09.15

Tjek ind, kaffe/te og brød

09.15-09.30

Fællessang og velkomst

v/ Mette Johnsen Elbeck, Dafolo

09.30-10.45

Hvad er udsathed? DEL 1

v/ Crisstina Munck, ph.d. og lektor ved pædagoguddannelsen på Københavns Professionshøjskole

Oplægget udfolder forskellige forståelser af udsathed, der kan være på spil i pædagogiske miljøer, blandt andet hvordan udsathed knytter sig til børn og voksnes livsbetingelser såvel som til det (op)levede hverdagsliv. Med et blik på udsathed som knyttet til børns hverdagsliv rejses en kritik af udsathed som noget, der ”arves” fra forældre til børn. Det handler derfor om, at vi skal være opmærksomme på, hvordan vi tænker og taler om udsathed? Hvad betyder vores (for)forståelser af, hvem der er udsatte, for vores egne tale- og handlemønstre, og hvordan kan disse være medskabende af udsatte positioner?

10.45-11.00

Kaffe og strække ben-pause

11.00-12.00

Hvad er udsathed? DEL 2

v/ Crisstina Munck, ph.d. og lektor ved pædagoguddannelsen på Københavns Professionshøjskole

Oplægget vil i forlængelse af første del handle om, hvordan vi kan arbejde med at forebygge udsathed ved at inddrage børns perspektiver og børns betingelser for at blive en del af børnefællesskaberne i daginstitutionen. Hvordan kan vi bevæge os væk fra individualiserede mangelsyn og hen mod pædagogiske ressourcesyn, hvor der skabes flere deltagelsesmuligheder for børn og voksne? Med afsæt i en refleksionsmodel peger Chrisstina Munck på, hvordan I som pædagogisk personale kan arbejde med at udvide jeres forståelser af børnelivet og vanskelighederne for børnene for hermed at muliggøre flere refleksions- og handlerum.

12.00-12.45

Frokost – besøg bogstanden, og sæt dit spørgsmål på ”Tankevæggen”. Spørgsmålene stilles til dagens oplægsholdere i løbet af dagen.

12.45-14.00

Forældresamarbejde med fokus på barnets ressourcer

v/ Kristina Avenstrup, områdeleder for Børnehusene Kokkedal, Fredensborg Kommune 

I Børnehusene Kokkedal har de gennem arbejdet med at forny forældresamarbejdet udviklet dokumentations- og dialogværktøjet ”Barnets læringshistorie”. Værktøjet har til formål både at styrke inddragelsen af forældrenes viden om barnet og at styrke læringsmiljøet på tværs af dagtilbud og hjem. I oplægget præsenterer Kristina Avenstrup det pædagogiske værktøj og et fagligt fundament for forældresamarbejdet illustreret med hverdagseksempler.

14.00-14.30 

Kaffe og ”walk and talk” med afsæt i oplæggenes pointer og spørgsmål

14.30-15.45

Nest – en pædagogik for fællesskabet og det enkelte barn

v/ Karin Lykke, dagtilbudsleder i Aarhus Kommune

Nest betyder "rede" og udtrykker i denne sammenhæng, at den trygge rede, som nogle børn har brug for, gavner alle børn. Oplægget vil præsentere denne fællesskabende pædagogik, der placerer sig mellem almen- og specialpædagogikken og give konkrete eksempler på, hvordan det kan se ud i det almene dagtilbud.

15.45-16.00

Hvad tager I med hjem? Opsamling på dagens input og mulige næste skridt

v/ Mette Johnsen Elbeck, Dafolo

16.00

Tak for i dag!

Vi forbeholder os ret til ændringer i programmet.

OPLÆGSHOLDERE:

  • Crisstina Munck, ph.d. og lektor ved pædagoguddannelsen på Københavns Professionshøjskole

  • Kristina Avenstrup, områdeleder for Børnehusene Kokkedal, Fredensborg Kommune 

  • Karin Lykke, dagtilbudsleder i Aarhus Kommune

HVORNÅR

2. maj 2022, klokken 8.45-16.00 (morgenkaffe/te og brød kl. 8.45-9.15).

STED

Thisted Gymnasium - STX og HF, Ringvej 32, 7700 Thisted

PRIS

Prisen er kr. 1.998,- ekskl. moms pr. person

Prisen er inkl. ekstramateriale: På dagen får deltagerne en konferencemappe med et særnummer af magasinet I Børnehøjde med temaet: Børn i udsatte positioner. I mappen vil der også være refleksionsark til at nedskrive deltagernes løbende refleksioner og spørgsmål.

Efter dagen sender vi en opfølgning med udvalgte slides og de konkrete redskaber i digital form.

I får 10 % rabat ved tre tilmeldinger fra samme institution ved en samlet tilmelding.

Bindende tilmelding fra den 25. april 2022 
Konferencen afholdes. Der er ledige pladser. 

KONFERENCETILBUD – få 20% rabat:

Nest møder dagtilbud – inspiration til fællesskabende pædagogik af Karin Lykke

Pris: kr. 228,80,- ekskl. moms (normalpris kr. 286,- ekskl. moms).

Sammen om barnets læringshistorie – praksisguide til et fornyet forældresamarbejde og et styrket læringsmiljø af Kristina Avenstrup og Sine Hudecek

Pris: kr. 192,00,- ekskl. moms (normalpris kr. 240,- ekskl. moms)

Bøgerne bestilles med rabat ved tilmeldingen.

***

Tilmeldingerne registreres i den rækkefølge, som de modtages. Bekræftelse og faktura fremsendes efter tilmeldingsfristens udløb. Dafolo forbeholder sig retten til at aflyse konferencen/enkelte sessioner ved for få tilmeldinger. Vi gør opmærksom på, at tilmeldingen er økonomisk bindende fra tilmeldingsfristens udløb. Pladsen kan altid overdrages til en kollega.
 
Såfremt en oplægsholder forhindres i at gennemføre oplægget af årsager, som ligger uden for Dafolos kontrol (f.eks. pludseligt opstået sygdom), vil vi forsøge at finde en anden oplægsholder, men kan blive nødsaget til at aflyse oplægget.
 
For yderligere oplysninger kontakt Dorte Kristensen på forlag@dafolo.dk eller telefon 2080 2828 / 9620 6666.
 
***

Hvad har du på hjerte?

 

 

*
*
*
*
*
Send!

Vi vender tilbage med et svar så hurtigt, vi kan!

Mange tak for din besked. 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få gratis viden og nyheder direkte i din indbakke. Vi lover, du bliver inspireret.

Vælg dit interesseområde