Gem dette til senere.

 

*
Send til mail!

Mange tak

UDDANNELSE

Uddannelse: Bliv vejleder i mellemformer

23. januar, 2025
Hvidovre

OPSTART 23. januar 2025 (i alt 5 moduler med afslutning 21. maj 2025) 
Uddannelsen afholdes også i Aarhus 21. januar - 20. maj


Kom med på uddannelsen ”Vejleder i mellemformer”, og lær, hvordan du i lokal kontekst kan udvikle og etablere mellemformer, hvor I anvender viden og greb fra specialundervisningen til gavn for en mangfoldig elevgruppe.


Hvorfor mellemformer?
Rundt om på skolerne arbejdes der med at udvikle og etablere mellemformer, hvor man også opbygger kapacitet og kompetencer til at kunne undervise en mere sammensat elevgruppe og dermed øge inklusionen. Opgaven er at inddrage de specialpædagogiske og didaktiske greb i almenskolen, så alle elever kan trives, lære og være i og omkring deres stamklasse.

Når mellemformer er etableret hensigtsmæssigt, viser forskningen, at den:

  • Giver eleverne et stort fagligt og socialt udbytte
  • Giver eleverne en oplevelse af mere ro og voksne tættere på
  • Ifølge de professionelle er et godt værktøj til at støtte elever med særlige behov
  • Er hurtigere at etablere i modsætning til de visiterede specialtilbud for at give eleverne med særlige behov den rette hjælp og understøttelse.

På denne uddannelse tager vi udgangspunkt i den nyeste forskning og viden, og vi arbejder med perspektiver, forståelser, greb, redskaber og værktøjer fra specialpædagogikken og didaktikken, der kan inddrages for at lykkes med inkluderende mellemformer.

Vi er på uddannelsen optagede af, at I får mulighed for at oversætte til jeres egen praksis og derigennem får handlemuligheder, der passer til lige netop jeres organisation, så det resulterer i den mangfoldige elevgruppes læring og trivsel hos jer lokalt.

Du får:

  • Den nyeste viden om mellemformer, herunder viden om god undervisning, inklusionsforståelser, psykologisk tryghed, co-teaching, Nest og andre specialpædagogiske greb, UDL og viden om vejlederens og ledelsens særlige greb i forhold til at implementere mellemformer med høj kvalitet gennem redskaber og værktøjer.
  • Forskningsbaserede greb fra den specialpædagogiske og didaktisk værktøjskasse, som du kan anvende i jeres lokale mellemformsarbejde.
  • Blik for de organisatoriske forudsætninger for mellemformsarbejde og bud på, hvordan I kan arbejde hensigtsmæssigt med disse.
  • Du bliver i stand til at understøtte jeres skoleudvikling med perspektiver og ny viden.
  • Du bliver skarp på at kunne vejlede i at etablere og understøtte mellemformer hos jer.

Målgruppe
Uddannelsen henvender sig til dig, der er tæt på eleverne, men også dig, der lykkes gennem andre. Du er fx lærer, pædagog, ressourceperson, vejleder, konsulent, afdelingsleder eller skoleleder.

Vi knytter primært uddannelsens indhold og øvelser til pædagogisk praksis i skolen, men uddannelsen er egnet for alle, der ønsker at skabe et inkluderende læringsmiljø for børn og unge.

Indhold og opbygning
Uddannelsen tager udgangspunkt i en tæt kobling mellem teori (alt det, vi ved om god undervisning, specialpædagogik og didaktik) og din konkrete praksis. Undervejs i forløbet vil du arbejde med egne cases og erfaringer fra hverdagen. Vi sætter sammen handling på den viden og de refleksioner, uddannelsen giver, så både du og din organisation oplever mærkbare forbedringer, når du kommer tilbage til dine daglige opgaver. Vi tager udgangspunkt i, hvordan du selv kan udvikle kompetence i forhold til mellemformer, men også hvordan du kan få det i spil i samarbejde med dine kollegaer og ledelse.

Uddannelsen er opdelt i fem moduler:

Modul 1: Specialpædagogik, god undervisning og mellemformer
Hvad siger forskningen og policydokumenter om mellemformer og de elever, der kalder på dem? Hvad er god undervisning, og hvad er det, når vi taler om specialpædagogik i almendelen? Hvad er de begyndende opmærksomhedspunkter i din organisation for at kunne arbejde og lykkes med mellemformer?

På dette modul tager vi fat i perspektiver og viden om mellemformer og breder begrebet ud. På den baggrund bliver du i stand til at understøtte mellemformer hos jer i forhold til jeres værdier og praksis.

Modul 2: De professionelles samarbejde om mellemformer
Når mellemformer foregår holdbaseret, og eleverne undervises dels i den almene klasse og på mindre hold, kræver det, at de voksne er organiserede og koordinerede hensigtsmæssigt, for at eleverne kan få et stort fagligt og socialt udbytte. 

Forskningen har vist, at co-teaching som metode kan være en vej til dette. Vi vil på dette modul arbejde med, hvad co-teaching er, hvordan det kan udmøntes og ikke mindst, hvordan I kommer godt i gang med det hos jer. Vi har gode erfaringer fra skoler og kommuner med implementeringen af co-teaching, og vi vil præsentere nogle af de redskaber og værktøjer, vi har brugt for at hjælpe andre godt i gang.

Når man samarbejder tæt i co-teaching i og om mellemformer, er det vigtigt at være lærende sammen – for arbejdet med mellemformer kræver et vedvarende blik på effekt og eventuelle justeringer på baggrund heraf. Forskningen viser, at psykologisk tryghed er en forudsætning for at skabe et lærende miljø. På dette modul arbejder vi derfor til slut med, hvordan vi kan skabe psykologisk tryghed for både de professionelle, men i høj grad også alle de børn, der er involveret i mellemformer.

Modul 3: Mellemformsarbejde inspireret af Nest
Når vi arbejder med mangfoldige børnegrupper, er det vigtigt at være bevidst om, at der er børn i gruppen med særlige deltagelsesforudsætninger.

Nest betyder "rede" og er en pædagogik fra USA, som nu også udbredt i Danmark. Den bygger på en filosofi om børn og børn med særlige behov, og tilbyder systemer og organiseringer, der understøtter alt, der foregår i klasserummet. 

På dette modul dykker vi ned i Nest-pædagogikken, og hvordan I kan bruge viden, redskaber og værktøjer fra Nest i arbejdet med mellemformer i jeres praksis. Formålet er at præsentere handlemuligheder, som I kan dele med jeres kollegaer og bruge i jeres vejledningspraksis. Vi vil også inddrage vores erfaringer fra skoler og kommuner, hvor vi har arbejdet med dette til god gavn for inklusionen. 

Modul 4: Kvalificering af den didaktisk værktøjskasse med UDL
Når man arbejder med en klassebaseret mellemform, hvor eleverne med særlige behov bliver i stamklassen, og læringsmiljøet skal tilpasses strukturelt og indholdsmæssigt til eleverne, er det væsentligt som professionel at have kompetencer, der kan gøre denne opgave mere tilgængelig i en travl hverdag. Her ser vi anvendelsen af UDL (Universal Design for Learning) som en måde at imødekomme denne inklusionsopgave på. 

Universal Design for Learning (UDL) er en tilgang til læring og undervisning, der fremmer fleksible og inkluderende læringsmiljøer. Tilgangen understøtter de professionelles arbejde med at tilrettelægge en undervisning af en mangfoldig børnegruppe og inspirerer til at arbejde med flere didaktiske veje i undervisningen, der kan reducere børnenes barrierer for at deltage. UDL er ikke en metode eller et færdigt didaktisk design, men en tilgang, der overskueligt og systematisk tilbyder konkrete didaktiske greb, der skaber mere fleksibilitet i undervisningens udførelse.

På dette modul får I ny viden om, hvordan inkluderende undervisning kan tage udgangspunkt i elevernes forskelligheder ved at tilbyde forskellige veje til indtryk, udtryk og motivation. Ved at tilbyde og opfordre til at gå forskellige veje i læreprocessen skabes mere lige muligheder for at kunne deltage i de aktiviteter, der indgår i undervisningen, og dermed kunne indgå i læringsmiljøet.

Modul 5: Vejledernes og lederes særlige roller
Vi ved, at en organisatorisk opmærksomhed og understøttelse er en forudsætning for at få udbytterig effekt af mellemformer, hvorfor dette er i fokus på sidste modul. Vi skal arbejde med, hvordan du i din rolle kan give mellemformer den organisatoriske opmærksomhed og understøttelse, og i forhold til hvad? 

På dette sidste modul sammendrager vi de foregåendes moduler indhold og sætter det ved hjælp af viden om pædagogisk ledelse samt ressoucepersoners roller og organisering i relation til din praksis. Opgaven er at give input og handlemuligheder i forhold til din organisations bedste næste skridt.

Uddannelsen er tilrettelagt, så:
20% foregår inden selve modulerne (tekstlæsning og refleksion over egen praksis)
30% foregår på modulerne (teori, metoder, dialog og refleksion)
50% foregår efter modulerne (ny viden afprøves i praksis gennem aktionslæring).

Vi forbeholder os ret til ændringer i programmet.

TID
Alle dage kl. 9-15. To af dagene foregår online via Teams. 
Start 23. januar 2025. Derefter 5. marts (online), 26. marts, 23. april (online) og 21. maj.

STED
Hvidovre - nærmere lokation følger snarest.

UNDERVISER
Uddannelsen varetages af Louise Frederiksen, pædagogisk konsulent hos Dafolo.

PRIS
15.000 kr. pr. person (ekskl. moms og miljøbidrag).

Ofte er det givtigt at være på uddannelse sammen med andre fra egen organisation. Hvis I kommer tre eller flere deltagere fra samme organisation, får I 15 % i rabat.

PRISEN INKLUDERER

  • Materialepakke med artikler og kapitler fra bøger, der knytter sig til de enkelte modulers indhold og tema
  • Forplejning på de fysiske moduler
  • Uddannelsesbevis ved deltagelse i alle moduler.

Mulighed for tilkøb af tre læringsunderstøttende online-samtaler: 5.000 kr. (ekskl. moms og miljøbidrag). Uddannelsen kan også rekvireres og skræddersyes til kommuner, skoler og institutioner.

TILMELDING
Sidste tilmeldingsfrist er den 20. december 2024 (bindende tilmelding). Efter tilmeldingsfristens udløb, kan du kontakte os på forlag@dafolo.dk med forespørgsel om ledige pladser. 

TILMELD DIG UDDANNELSEN HER

YDERLIGERE OPLYSNINGER
For yderligere oplysninger kontakt konsulent Louise Frederiksen på lvf@dafolo.dk eller telefon 4139 4515.

***
Tilmeldingerne registreres i den rækkefølge, de modtages. Bekræftelse og faktura sendes efter tilmeldingsfristens udløb. Dafolo forbeholder sig retten til at aflyse konferencen/enkelte sessioner ved for få tilmeldinger. Vi gør opmærksom på, at tilmeldingen er økonomisk bindende fra tilmeldingsfristens udløb. Pladsen kan altid overdrages til en kollega.
 
Hvis en oplægsholder forhindres i at gennemføre oplægget af årsager, som ligger uden for Dafolos kontrol (f.eks. pludseligt opstået sygdom), vil vi forsøge at finde en anden oplægsholder, men kan blive nødsaget til at aflyse oplægget.

Hvad har du på hjerte?

 

 

*
*
*
*
*
Send!

Vi vender tilbage med et svar så hurtigt, vi kan!

Mange tak for din besked. 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få gratis viden og nyheder direkte i din indbakke. Vi lover, du bliver inspireret.

Vælg dit interesseområde