Gem dette til senere.

 

*
Send til mail!

Mange tak

Pædagogiske konsulentydelser

 

Fælles forståelse og formidling af konkrete metoder og værktøjer er centrale elementer i vores måde at arbejde på.

Og oftest kan vi tilbyde supplerende litteratur og materialer udgivet på vores eget forlag. Vores mål er at bidrage med videnskabende kompetenceudvikling, og vi anvender blandt andet en model med 5 faser som grundlæggende struktur for pædagogiske udviklingsforløb.

Vores team af konsulenter tilbyder kompetenceudvikling gennem forløb, kurser eller pædagogiske opstartsdage. Indholdet tager udgangspunkt i jeres aktuelle udfordringer og ønsker til faglig vinkel. Uanset emne tager vi afsæt i at optimere elevens læring, der er skolens kerneydelse.

Vi har mange års erfaring med planlægning og tilrettelæggelse af såvel korte som lange efteruddannelsesforløb for kommuner og skoler i Skandinavien. Vores team af konsulenter er opdateret med de seneste tendenser inden for pædagogik og læring fra såvel ind- som udland og leverer sparring, undervisning og rådgivning på et højt fagligt niveau. Tætte relationer til den pædagogiske praksis sikrer et skarpt fokus på at Dafolos konsulentydelser skal udmønte sig i positiv forandring for deltagerne i et kompetenceudviklingsforløb.

Uanset, hvilken form for kompetenceudvikling, I vælger, vil evaluering altid spille en central rolle, fordi vi ”tager vores egen medicin”. Intet er mere lærerigt end feedback og evaluering. Sammen bliver vi dygtigere!

Book en pædagogisk konsulent eller send os en forespørgsel.

Åben alle

Den styrkede pædagogiske læreplan

Omdrejningspunktet for den styrkede pædagogiske læreplan er organisering og udvikling af det pædagogiske arbejde i dagtilbud gennem et fagligt professionelt samarbejde om børns læring, trivsel og dannelse. 

Bliv klædt på til arbejdet med den styrkede pædagogiske læreplan gennem læringsforløb, der er skræddersyet til de faglige aktører i den pædagogiske praksis. Forløbene veksler mellem oplæg, dialog, workshops og procesøvelser og fokuserer på refleksion over egen praksis, høj kvalitet og en god evalueringskultur.

Her kan du finde yderligere information om mulighederne for kompetenceudvikling i relation til den styrkede læreplan.

Find dit hvorfor: Sådan finder du formålet for dig og dit team!

”Hver af os har et HVORFOR, et dybt rodfæstet formål, en sag eller en overbevisning, som er kilden til vores passion og inspiration. Du ved måske endnu ikke, hvad dit er, eller hvordan du skal udtrykke det i ord. Men vi kan garantere dig for, at du har et.”
Fra bogen Find dit hvorfor – en praktisk guide til at finde formålet for dig og dit team.

Traditionelt er der en tendens til, at organisationer og medarbejdere fokuserer på, HVAD vi skal HVORDAN, og ikke så meget HVORFOR vi egentlig gør dette og hint. De amerikanske ledelseskonsulenter Simon Sinek, Peter Docker og David Mead opfordrer i bogen Find dit hvorfor (2018) til, at man i organisationerne i langt højere grad italesætter, hvad den enkelte i organisationen har af formål med henblik på at styrke organisationens overordnede HVORFOR. Hvad er vi som organisation eller virksomhed sat i verden til/for? Hvilke fortællinger i organisationen viser dette, og hvad gør disse fortællinger andre end os selv i stand til?

Efter flere år med stort fokus på mål, handleplaner, performancekultur, test, evaluering, hvad og hvordan etc. ja, så svinger pendulet nu igen mere over imod det værdiorienterede; det visionære, drømmene, og hvorfor vi gør de ting, som vi gør. Vi er på vej væk fra snævre præstationsmål og søger i stedet mål, der giver mening for den enkelte i hverdagen. Bevægelsen er vigtig, idet det er væsentligt for alle, at ens job giver mening, og dette har en afsmittende effekt i forhold til dem, man arbejder sammen med: borgere, kollegaer, børn, unge og forældre.  Mange organisationer er med fordel i gang med at revitalisere sine medarbejdere og give dem øget trivsel, energi og motivation ved at lade dem fortælle om, hvad der egentlig driver dem, og hvad der faktisk får dem til at stå op om morgenen.

Bevægelsen er ikke fra ét til noget andet – fx fra mål til formål – nej, det handler om et både-og, hvis ikke bare det skal blive ved de interessante snakke og velmente intentioner. Det handler om formål OG mål; visioner OG konkrete handleplaner; HVORFOR og HVAD samt HVORDAN.

Med et kompetenceudviklingsforløb i ”Find dit hvorfor” har vi netop fokus på, hvordan du som enkeltperson, team og organisation finder frem til dit og jeres hvorfor. Når du kender dit, teamets og organisationens hvorfor, er det nemmere at formulere, hvad der giver dig tilfredsstillelse og driver din adfærd i dit arbejde. Flere organisationer, kommuner, skoler og dagtilbud taler netop om bevægelsen fra mål til formål, hvor kompetenceudviklingen i ”Find dit hvorfor” kan bidrage til tydeliggørelse af formål – et fælles formål, der vækker begejstring og fremdrift!

Kompetenceudviklingen kunne indeholde
Viden om, hvad ”hvorfor” egentlig er, og hvorfor det er vigtigt at kende det både som enkeltperson og som organisation. 

Kreative processer til at du, teamet og organisationen finder frem til jeres hvorfor.

Viden om, hvordan du anvender dit/din organisations hvorfor i praksis og gør det til en del af din/organisationens fortælling.

Grundlæggende viden om Den Gyldne Cirkel (hvad, hvordan, hvorfor) – en simpel, men effektiv model til inspirerende lederskab, der kan hjælpe os med at forstå, hvorfor nogle mennesker og organisationer inspirerer os mere end andre.

Kontakt os
Ring eller skriv, og lad os hjælpe med at tilrettelægge et spændende forløb om "Find dit hvorfor: Sådan finder du formålet for dig og dit team!" med udgangspunkt i jeres aktuelle ønsker og udfordringer. Telefon 9620 6666 / mail forlag@dafolo.dk.

Co-teaching i praksis

Co-teaching

Co-teaching er en velafprøvet og videnskabeligt dokumenteret samarbejdsmetode, der har til formål at styrke inklusionsindsatsen og til at forbedre kvaliteten af tolærerordninger og lærer-pædagog-samarbejdet i skolen. 

Co-teaching-metoden medvirker til at sikre, at ansvaret for alle elevernes læring og trivsel er fælles. Pointen er, at samarbejdet om de inkluderende
læringsmiljøer styrkes, og fagligheden højnes, når forskellige medarbejdere byder ind med hver deres kompetencer og færdigheder.

Co-teaching er en samarbejdsmetode, hvor medarbejdere med forskellige pædagogiske og didaktiske kompetencer inden for special- og
almenpædagogikken udvikler et ligeværdigt og professionelt samarbejde om systematisk at planlægge, afvikle og evaluere undervisning
samt elevernes læring og trivsel.

I co-teaching arbejder man med udgangspunkt i seks forskellige praksistilgange, der indgår som en rotationsmodel. 

De seks praksistilgange til co-teaching
De seks tilgange danner rammerne for overvejelser om, hvordan undervisningen i en klasse med coteaching bør være.

En underviser, en observerer (anbefalet brug: ofte, men i kortere perioder):
En underviser, den anden observerer. Det kan være godt at få andre øjne på sin undervisning. Det anbefales, at man tager notater imens, så den observerede får den nødvendige data til at udvikle sin praksis ud fra. At være to giver en unik mulighed for at fokusere på eleverne på en måde, som en enkelt person aldrig ville kunne. Dermed kan begge de professionelle opnå et større kendskab til den enkelte elevs læringsbehov.

Stationsundervisning (anbefalet brug: ofte):
Eleverne deles i tre grupper. De to undervisere tager hver en gruppe, og den tredje gruppe arbejder selvstændigt. Undervejs roterer enten elever eller undervisere, så eleverne kommer igennem alle forløb. De to undervisere kan undervise i hvert sit emne, og når eleverne arbejder selvstændigt, kan de løse opgaver med forskellige sværhedsgrader.

Parallelundervisning (anbefalet brug: ofte):
Underviserne underviser hver sin halvdel af klassen, men eleverne roterer ikke. Opdelingen giver den enkelte elev større mulighed for at komme til orde. Man kan dele eleverne på baggrund af niveau og arbejde med materialer med forskellige sværhedsgrader, eller underviserne kan undervise på hver sin måde.

Alternativ undervisning (anbefalet brug: lejlighedsvis):
Den ene underviser arbejder med hovedparten af klassen, mens den anden underviser giver en lille gruppe elever en særlig introduktion til det, klassen skal arbejde med. Det er bydende nødvendigt at rotere i den lille gruppe, for ellers går der ikke længe, før eleverne kan blive stigmatiseret.

Fællesundervisning (anbefalet brug: lejlighedsvis):
Underviserne laver et fælles oplæg foran klassen, hvor de deler ansvaret for undervisningen. Det primære i denne coteaching-tilgang er, at begge undervisere er fuldt engagerede i at udføre den grundlæggende undervisning.

En underviser, en anden assisterer (anbefalet brug: sjældent):
Den ene underviser er placeret i en ledende rolle, mens den anden med stor tydelighed fungerer som støtte i klassen. I denne tilgang leder den ene undervisningen, mens den anden observerer elevernes arbejde, adresserer adfærdsmæssige udfordringer, besvarer elevspørgsmål
og faciliterer instruktion ved at uddele elevmateriale og hjælpemidler.


Kom godt i gang med co-teaching på jeres skole
Inden man kaster sig ud i at undervise ud fra co-teaching-tilgangene, må en række spørgsmål overvejes. På Dafolos kursusforløb tilbydes en grundig gennemgang af den internationalt kendte forsker og forfatter Marylin Friends teori og begreber om co-teaching. På kurset får I svar på følgende spørgsmål:

  • Hvad gør man helt konkret, for at co-teaching lykkes bedst muligt?
  • Hvilke medarbejdere kan indgå i en co-teaching-ordning?
  • Hvorfor er co-teaching en vigtig vej til styrkelse af inkluderende læringsmiljøer samt højere
  • faglighed blandt elever og voksne?
  • Hvordan tilrettelægges co-teaching bedst muligt?
  • Hvilke udfordringer kan der være i relation til co-teaching – og hvordan
  • kan de bedst muligt løses?


Vi kan skræddersy et forløb, så det passer lige netop ned i jeres praksis, og vil løbende relatere både teori og begreber til praksisnære eksempler fra jeres pædagogiske hverdag, således I kan komme i gang med co-teaching på jeres skole.

Download en inspirationsfolder om vores konsulentydelser inden for co-teaching i praksis. Indeholdende de seks praksistilgange til co-teaching

Kontakt os
Lad os få en dialog om dialog om arbejdet med co-teaching hos jer. I kan vælge et inspirationsoplæg, men vores erfaring viser, at den største effekt opnås ved et længerevarende forløb, der er skræddersyet til jeres behov. Ring eller skriv for et uforpligtende oplæg. Salgs- og marketingskoordinator Dorte Kristensen. Telefon 9620 6666 / mail forlag@dafolo.dk.

Professionelle læringsfællesskaber i dagtilbud

Evidensbaseret og praksisnær udvikling i dagtilbud
Professionelle læringsfællesskaber er en tilgang til samarbejdet og en måde at samarbejde på, der gennem forskning har vist stærke resultater i form af øget læring og udvikling for børnene. Det handler om at ”lede læring” igennem en systematiseret læringskultur, der er funderet på et fælles kendt (og anvendt) fundament bestående af dagtilbuddets mission, vision og værdier. Dette omsættes og aktualisering i praksis: sammen med børnene, i de enkelte medarbejderteam, mellem medarbejder og leder og i ledelseslagene videre op til forvaltningen.

Tankesættet bag professionelle læringsfællesskaber er bygget op om tre store ideer:

  • Størst mulig læring og udvikling for alle børn
  • Styrket professionelt samarbejde om børns læring
  • Data som grundlag for at forbedre praksis

Et professionelt læringsfællesskab sætter børnenes læring og trivsel i centrum for samarbejdet mellem de fagprofessionelle.

Vil tilbyder kompetenceudviklingsforløb, hvor målsætningen er at kvalificere det professionelle teamsamarbejde med henblik på at igangsætte og facilitere en proces, hvor de samarbejdende professionelle arbejder frem mod at udvikle dagtilbuddet til et professionelt læringsfællesskab. Indholdet i et kompetenceudviklingsforløb er baseret på fem gennemgående temaer: det professionelle samarbejde, læringssamtaler, teammøder, videndeling og data.

Aktiviteterne i et forløb kan være mangeartede som f.eks. ledelsesdage, fælles kursusdage, uddannelse af teamkoordinatorer og løbende sparringer med de enkelte medarbejder- og ledelsesteam.

Download en inspirationsfolder om vores konsulentydelser inden for professionelle læringsfællesskaber i dagtilbud.

Kontakt os
Vi anbefaler, at et forløb starter op med en baselineundersøgelse eller kulturanalyse, så udgangspunktet for udvikling klarlægges, og det er vores erfaring, at den største effekt opnås ved et længerevarende forløb. Ring eller skriv, og lad os hjælpe med at tilrettelægge et spændende forløb om professionelle læringsfællesskaber i dagtilbud med udgangspunkt i jeres aktuelle ønsker og udfordringer. Telefon 9620 6666 / mail forlag@dafolo.dk.

Trivselsmålinger - som dialog og analyseværktøj

Evidensinformeret og praksisnær skoleudvikling
Alle folkeskoler skal hvert år gennemføre den nationale trivselsmåling i perioden januar-marts. Målingen har to hovedformål:

  1. Trivselsmålingen skal give et billede af, hvordan eleverne oplever deres sociale og faglige trivsel, undervisningsmiljøet samt ro og orden i klassen.
     
  2. Trivselsmålingen skal være et dialog- og analyseværktøj i forvaltningens og skolens samarbejde om udvikling af folkeskolen på trivselsområdet.

Trivselsmålingen tilfører dermed viden, der kan anvendes som grundlag for analyser og udvikling af trivselsfremmende indsatser i skolen.

Ofte opleves arbejdet med analyse af data og udvikling af trivselsfremmende indsatser uoverskueligt og svært at realisere. Mange steder udnyttes trivselsmålingens potentiale derfor ikke. Målingen bliver gennemført, men data bliver efterfølgende ikke analyseret og danner ikke fundament for den tiltænkte udvikling af pædagogisk praksis.

Vi tilbyder konsulentydelser, der styrker arbejdet med trivselsmålinger fra tilrettelæggelse over gennemførelse til konkretisering af handlinger på baggrund af de indsamlede data. Vi arbejder blandt andet med systematik og struktur for arbejdet med trivselsmålingen, så det passer til jeres skoles ønsker og aktuelle behov. Arbejdet kan med fordel tilrettelægges i det enkelte team, hele personalegruppen, ledelsen eller ressourcepersoner.

Download en inspirationsfolder om vores konsulentydelser i forhold til  trivselsmålinger som dialog- og analyseværktøj.

Kontakt os
Lad os få en dialog om dialog om jeres arbejde med trivselsmålinger! Vores erfaring viser, at den største effekt opnås ved et længerevarende forløb, der er skræddersyet til jeres behov, men nogle vælger at starte med et inspirationsoplæg Ring eller skriv for et uforpligtende oplæg. Telefon 9620 6666 / mail forlag@dafolo.dk.

Læringskultur – læringsmål og feedback

Evidensinformeret og praksisnær skoleudvikling

Mål

Deltagerne får viden om og erfaring i, hvordan læringsmål for eleverne kan være et af de mest læringsfremmende elementer. Dette indebærer, at deltagerne opnår færdigheder i at anvende læringsmål, taksonomier, tegn på læring og feedback i pædagogisk praksis.

I et pædagogisk forløb, tilrettelagt med udgangspunkt i jeres skoles udfordringer og ønsker, præsenteres blandt andet eksempler på elevfeedback i praksis, og hvordan den enkelte elev kan få en klar forståelse af målet for sin læreproces på kort og længere sigt, være aktiv i opstilling af kriterier for målopfyldelse og bruge vurderingen for den fortsatte læring.

Baggrund & referencer

Forløbet vil blandt andet tage sit teoretiske afsæt i disse referencer: John Hattie, Bodil Nielsen, James Nottingham, Andreas Helmke, Robert Marzano og Pam Hook.

Form & indhold

Forløbet indebærer som udgangspunkt tre kursusblokke. Imellem kursusdagene vil deltagerne arbejde med at udvikle egen praksis. På kursusdagene veksles mellem oplæg, refleksionsøvelser og træningsopgaver.
 

Download en inspirationsfolder om vores konsulentydelser inden for læringskultur – læringsmål og feedback

Kontakt os

Der kan rekvireres inspirationsoplæg om målstyret undervisning, men længerevarende forløb er klart det mest effektive, hvorfor disse foretrækkes.

Ring eller skriv, så vi kan indlede en dialog om udviklingen af læringskultur - læringsmål og feedback med udgangspunkt i netop de udfordringer, som din skole eller kommune står med. Telefon 9620 6666 / mail forlag@dafolo.dk

Skoleledelse - skab forbedringer. Ikke bare forandringer!

Evidensinformeret og praksisnær skoleudvikling
Arbejdet med skoleledelse risikerer at komme til udtryk som en række forandringstiltag, der i værste fald blot bliver en ny praksis, der ikke tilfører yderligere værdi. Vores fokus i arbejdet med skoleledelse er at skabe reelle forbedringer, der helt konkret kan ses på medarbejdernes og elevernes udvikling, læring og trivsel.

Denne tilgang til skoleledelse forudsætter systematik og en fælles forståelsesramme samtidig med, at der tages udgangspunkt i medarbejdernes og elevernes for-forståelser. Kernen i processen er altid elevernes læring og udvikling.

Med udgangspunkt i jeres ledelsespraksis arbejder vi med:

  • refleksive, systematiske og lærende dialoger
  • Small data (jf. Pasi Sahlberg) i ledelsesteamet og skolens medarbejderteams. Systematiske ”hverdagsobservationer” danner udgangspunkt for fælles refleksion og kan hurtigt omsættes til pædagogisk virkelighed og give mening i dagligdagen.
  • fælles vision og skolens formål
  • ledelse af professionelle læringsfællesskaber i praksis
     

Download en inspirationsfolder om vores konsulentydelser inden for skoleledelse, der skaber forbedringer.

Kontakt os
Kontakt os for en aftale om et inspirationsoplæg om skoleledelse, der skaber forbedringer. Vores erfaring viser, at den største effekt opnås ved et længerevarende forløb, der er skræddersyet til jeres behov.

Ring eller skriv, så vi kan indlede en dialog om udviklingen af en professionel læringskultur omkring jeres skoleledelse med udgangspunkt i jeres aktuelle ønsker og udfordringer. Telefon 9620 6666 / mail forlag@dafolo.dk

Professionelle læringsfællesskaber – læringsorienteret teamsamarbejde

Evidensinformeret og praksisnær skoleudvikling
Professionelle læringsfællesskaber er en tilgang til samarbejdet og en måde at samarbejde på, der gennem forskning har vist stærke resultater i form af øget læring og udvikling for eleverne.

Tankesættet bag professionelle læringsfællesskaber er bygget op om tre store ideer:

  1. Fokus på læring; fordi alle elever skal lære på højt niveau
     
  2. Fokus på samarbejdet; hvor teamet understøtter hinanden og skaber udvikling
     
  3. Fokus på data; hvor data og evaluering systematiseres og gøres hverdagsanvendeligt

Et professionelt læringsfællesskab sætter elevernes læring og trivsel i centrum for samarbejdet mellem de fagprofessionelle.

Vi tilbyder kompetenceudviklingsforløb, hvor målet er at kvalificere det professionelle teamsamarbejde med henblik på at igangsætte og facilitere en proces, hvor de samarbejdende professionelle arbejder frem mod at udvikle sig til et professionelt læringsfællesskab. Indholdet i kompetenceudviklingsforløbet er baseret på disse gennemgående temaer: Det professionelle samarbejde, læringssamtaler, teammøder, videndeling og data.

Aktiviteterne i kompetenceudviklingsforløbet kan være ledelsesdage, fælles kursusdage, uddannelse af teamkoordinatorer og løbende sparringer med de enkelte medarbejder- og ledelsesteam. Vi anbefaler, at et forløb starter op med en baselineundersøgelse eller kulturanalyse, så udgangspunktet for udvikling klarlægges. Forløbet vil derfor blive skræddersyet efter jeres ønsker og behov.

Download en inspirationsfolder om vores konsulentydelser inden for professionelle læringsfællesskaber.

PLF Nord - A.P. Møller-støttet projekt om professionelle læringsfællesskaber i seks kommuner

Fra 2016-2019 udvikler Dafolo professionelle læringsfællesskaber i seks nordjyske kommuner med støtte fra A.P. Møller Fonden. Kommunerne er Brønderslev, Hjørring, Jammerbugt, Frederikshavn, Læsø og Mariagerfjord, og projektet er støttet med knap 11 millioner. 

Der udvikles professionelle læringsfællesskaber på tre spor: 1) Et fælles tværkommunalt spor; 2) Et ledelsesspor og 3) Et undervisningsspor. 

Undervisningssporet indeholder blandt andet en teamkoordinatoruddannelse. Projektet er i bygget op om teamsparringer på ledelses- og medarbejderniveau.

Du kan læse mere om projektet på www.plf-nord.dk

Kontakt os
Der kan rekvireres inspirationsoplæg om professionelle læringsfællesskaber, men længerevarende forløb er klart det mest effektive, hvorfor disse foretrækkes.

Ring eller skriv, så vi kan indlede en dialog om udviklingen af læringsorienteret teamsamarbejde med udgangspunkt i de aktuelle udfordringer, som din skole eller kommune står med. Telefon 9620 6666 / mail forlag@dafolo.dk

Growing Great Student Centered Leaders

Skoleledere skal have fokus på pædagogik med international lederuddannelse

Med Growing Great Student Centered LeadersTM kan du nu for første gang i
Danmark deltage i et internationalt certificeret uddannelsesforløb målrettet
ledere af uddannelsesinstitutioner. GGSCL TM udvikler din teoretiske og praktiske viden om ledelse af læring og opbygger din ekspertise i at lede skoler
og uddannelsesinstitutioner med direkte fokus på elevers og studerendes
læringsudbytte.

Undersøgelser viser, at skoleledelser anvender 80% af tiden på andre opgaver
end pædagogik og kvalitetsudvikling i forhold til elevernes læring.
Ledelsen kan ikke løse opgaverne alene, og derfor er implementering af distribueret ledelse et centralt omdrejningspunkt i GGSCL TM.

GGSCL TM tager udgangspunkt i Distinguised Professor Viviane Robinsons
model om elevcentreret skoleledelse. UCC og Dafolo har i samarbejde med
University of Auckland omsat resultaterne til en dansk kontekst.

Deltagerne på GGSCL TM får:
• Et praksisrettet forløb med arbejde i egen ledelsespraksis mellem kursusdagene
• Konkrete værktøjer til arbejdet i egen ledelsespraksis
• Praksisnære bud på samarbejdet mellem professionelle om elevernes læring
og trivsel
• Et eksklusivt og målrettet kursusmateriale med specielt udviklede modeller
og værktøjer

GGSCL TM omsætter evidens og forskningsresultater til mål og planer for deltagernes egen praksis. Det er en fordel, at hele ledelsesteamet deltager sammen i lederudviklingsforløbet. Det giver bedre muligheder for at udvikle jeres egne individuelle ledelsesekspertiser og sammen iværksætte initiativer,
som fokuserer på elevernes læring i jeres egen kontekst.

Uddannelse tilbage i uddannelsesledelse
Uddannelsen Growing Great Student Centered Leaders er udviklet af de new zealandske forskere professor Viviane Robinson og centerdirektør Linda Bendikson og er baseret på deres forskning. At lederuddannelsen nu findes i en dansk udgave skyldes et tæt samarbejde mellem University of Auckland, UCC og Dafolo. Universitetet i Auckland har udviklet et stærkt evidensinformeret uddannelsesprogram. UCC forsker i og har veldokumenterede kompetencer og erfaringer inden for elev- og læringscentreret skoleledelse. Dafolo har mange års erfaring med organisering af kompetenceudvikling i form af konferencer og forløb. De første danske konsulenter fra Dafolo og UCC certificeres nu til at kunne undervise i og facilitere processer med udgangspunkt i GGSCL.

Om samarbejdet om Growing Great Student Centered Leaders siger afdelingsleder Peter Andersen fra Dafolo: ”Vi er en del af et stærkt partnerskab, som jeg personligt forventer mig rigtig meget af. Og hvor er det befriende og motiverende, at uddannelsesledelse igen skal handle om uddannelse og skolens kerneydelse: At øge elevernes trivsel og læringsudbytte”.

Dorte Müller, der er programleder i UCC siger: ”Det vi vil er at arbejde med lederuddannelse, der giver et nyt blik på egen ledelsespraksis og kerneopgaven – og Growing Great Student Centered Leaders ligger helt i tråd med den intension, da uddannelsen er forskningsinformeret og fokuserer på anvendelsesorienterede løsninger for den enkelte uddannelsesinstitution”.

Her kan du læse mere om uddannelsens moduler

Yderligere information
Programleder Dorte Müller, Professionshøjskolen UCC, mobil 4189 8643, e-mail domu@ucc.dk
Afdelingsleder Peter Andersen, Dafolo A/S, mobil 2361 1548, e-mail pea@dafolo.dk 

Videnskabende og professionel kompetenceudvikling

Videnskabende og Professionel Kompetenceudvikling (VPK) er en vision for, hvordan kompetenceudviklingsforløb afvikles med afsæt i den enkelte institutions oplevede behov for udvikling inden for et fagligt område. VPK er udviklet i et samarbejde mellem Dafolo og CEMELI. Strukturen er en femfaset model for udvikling af pædagogiske læringsmiljøer, der gennemløber følgende delfaser: 

Neden for kan du læse mere om de enkelte faser.

Fase 1: Udarbejdelse af organisationsportræt
Der udarbejdes et portræt af den enkelte institution. Med portræt menes, at der laves en undersøgelse, som har til formål at tegne et billede af institutionens praksis inden for det faglige område der ønskes udviklet, hvorigennem det bliver muligt at skabe et vidensgrundlag, som kan danne afsæt for kompetenceudviklingsforløbet. Undersøgelserne kan afvikles på mange måder, og kan blandt andet indeholde spørgeskemaundersøgelser, interviews eller observationer, som bud på metoder, der kan bidrage med den nødvendige empiri. Undersøgelsen afsluttes med udarbejdelsen af et skriftligt organisationsportræt, som ved overlevering følges op med en visuel præsentation og samskabende refleksive processer med henblik på at afgøre, hvilke tiltag der ønskes. I dette arbejde kan inddrages såvel ledere som pædagogisk personale.

Fase 2: Design af kompetenceudviklingsforløb
Kompetenceudviklingsforløbet designes på basis af organisationsportrættet. Designet fremlægges for jer, og sammen finder vi frem til den konkrete model som matcher netop jeres kontekst. Et vigtigt led i denne fase kan være refleksion over designet og det faglige indhold sammen med både ledere, pædagogisk personale og supportsystemer.

Fase 3: Afvikling af kompetenceudviklingsforløb
Kompetenceudviklingsforløbet igangsættes og afvikles i denne fase. Forløbet justeres og tilpasses løbende i tæt dialog med jer. Kompetenceudviklingsforløbet kan for eksempel være inden for områderne:

    •   Didaktionslæring
    •   Professionelt relationsarbejde med medieret læring
    •   Teamets arbejde med kommunikation, refleksion og videnskabelse
    •   Feedback, målstyret undervisning og taksonomiske redskaber
    •   Ledelse af professionelles læring
    •   AKT og andre støttesystemers arbejde med kollegiale læreprocesser
    •   Hjerne, læring og relationer
    •   Det gode forældresamarbejde

Det faglige indhold kan også være andet eller relateres til andre områder fx inklusionsarbejdet.

Fase 4: Læring i kontekst og monitorering
Det igangsatte kompetenceudviklingsforløb understøttes fortsat. Tiltag kan i denne forbindelse være:

    •   Opfølgende temadage
    •   Sparring af enkelte professionelle og/eller professionelle teams (ved brug af observation)
    •   Ledersparring af enkelte ledere eller lederteams

I denne fase kan udarbejdes endnu et organisationsportræt, som en måde at monitorere udviklingsarbejdet.

Fase 5: Re-design af fortsat udviklingsforløb
Den samlede proces gøres til genstand for refleksion. Her inddrages viden fra organisationsportræt 1 og evt. 2 samt refleksioner over erfaringer fra hverdagen. På basis af disse processer foretages et nyt design af det videre kompetenceudviklingsforløb. Denne del af arbejdet afvikles i tæt dialog med alle involverede.

Har du spørgsmål?
- eller ønsker du et uforpligtende møde, er du meget velkommen til at kontakte en af os:
Konsulent Anne Brøndum Andersen, telefon 4139 4514, e-mail aba@dafolo.dk
Chef for Center for medieret læring og inklusion, CEMELI
Micki Sonne Kaa Sunesen, telefon 2248 7962, e-mail sunesen@axept.dk

Læringsplatform – og hvad så?

Opbygning af læringskultur omkring den valgte læringsplatform

De fleste kommuner og skoler har nu valgt læringsplatform, og implementering er sket eller er ved at ske.

Uanset hvilken læringsplatform man har valgt, er potentialet i en læringsplatform stort. Succesen afhænger dog ikke alene af selve den valgte læringsplatform, men i lige så høj grad af – og måske endda i højere grad af – om man har eller får opbygget den nødvendige lærings- og videndelingskultur omkring den valgte læringsplatform.

En læringsplatform eller hvilken som helst anden it-ressource for den sags skyld gør det ikke alene. Tværtimod viser forskningen (Datnow og Park 2014), at skal en it-ressource som en læringsplatform og data generelt have en effekt, handler det ofte mere om at have eller udvikle (team)kulturen hertil. 

Kulturen skal være præget af en ånd af og redskaber til samarbejde og videndeling med fokus på endemålet den enkelte elevs udvikling, læring og dannelse. Kulturen skal være præget af at være et professionelt læringsfællesskab.

Men hvordan opbygger og videreudvikler man en sådan læringskultur
omkring den valgte læringsplatform? Ja, det vil vi gerne
hjælpe med, så kontakt endelig Dafolo for nærmere information.

Kilde:
Datnow, A. og Park, V. (2014): Data-Driven Leadership. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Bogen udkommer på dansk på Dafolo i 2017

Se Læringsplatform – og hvad så? 

Kontakt os
Der kan rekvireres inspirationsoplæg om læringsplatform, men længerevarende forløb er klart det mest effektive, hvorfor disse foretrækkes.

Ring eller skriv, så vi kan indlede en dialog om udviklingen af den nødvendige lærings- og videndelingskultur omkring den valgte læringsplatform. Vi tager udgangspunkt i netop de udfordringer, som din skole eller kommune står med. Telefon 9620 6666 / mail forlag@dafolo.dk

Vil du vide mere?

Hvad har du på hjerte?

 

 

*
*
*
*
Send!

Vi vender tilbage med et svar så hurtigt, vi kan!

Mange tak for din besked. 

Gratis smagsprøve på...