Som led i Nordfyns Kommunes strategi for børne- og ungeområdet er der de seneste fire år arbejdet med faglig opkvalificering og tværfagligt samarbejde på skoleområdet som nogle af de vigtige fokusområder i forhold til at styrke inklusionen og øget elevernes læring.
Under overskriften Styrket professionelt samarbejde gennem co-teaching blev et 4-årigt forløb skudt i gang i 2022 med en overordnet målsætning om at styrke kommunens samlede inklusionskapacitet gennem kompetenceløft i de enkelte årgangsteams, blandt skolernes ledelser og hos vejledere og konsulenter i forvaltningen. Med støtte fra A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal er der arbejdet med co-teaching som rød tråd for skoleudvikling i både indskoling, mellemtrin og udskoling i kommunens 5 skoledistrikter.
Ved forløbets start blev der afholdt et dagskursus i co-teaching for samtlige deltagere fra skoler og forvaltning med fokus på de grundlæggende perspektiver og organisering som centralt element.
I projektperioden er der på alle skoler gennemført konkrete handlinger med co-teaching, så de nye kompetencer er blevet forankret ved at afprøve metoden i praksis. Gennem løbende observationer og sparringer har lærere og pædagoger flere gange årligt arbejdet med deres fagkompetencer og organiseringsformer, og på læringseftermiddage har deltagerne delt indsigter og erfaringer med co-teaching. Projektets varighed og kontinuitet har været med til at skabe et trygt rum, hvor deltagerne åbent kunne tale om de benspænd, der indimellem opstår i den pædagogiske praksis.
I forløbet indgik et specifikt lederspor med deltagelse af skoleledere, viceskoleledere og afdelingsledere, hvor ledersparringer og ledereftermiddage med fokus på co-teaching og organisering har medvirket til at etablere et fagligt fællesskab på tværs af skoler og forvaltning.
Tilsvarende er der gennemført et særlig tilrettelagt forløb for lokale vejledere, vejledere i Videnscentret og PPR-konsulenter, hvor vejlederrollen i et co-teachingperspektiv har været i fokus. Med dette forløb er der åbnet op for et bredere samarbejde og dybere forståelse af de forskellige fagområders kompetencer og arbejde.
Om forløbet siger lærer Pia Elmelund fra Sletten skole ”Vi kan virkelig mærke en effekt at co-teaching, både for børn og voksne. Det er fedt at kunne spejle sig i sine kollegaer, og vi kan jo mærke, at kvaliteten af undervisningen stiger, når vi finder tid til at forberede og evaluere sammen.”
Der er gennem projektet etableret et fælles sprog, hvor kommunes professionelle på skoleområdet er samstemt i forhold til betydningen af co-teacherrollen som middel til at arbejde med elevernes trivsel. Det har givet en udvidet forståelse af, at kommunes professionelle på skoleområdet reelt har handlemuligheder, der kan sikre, at flere elever er aktive og deltagende i undervisningen.
Da etablering af faglige læringsrum og tid til fordybelse med henblik på faglig kapacitetsopbygning indgår i kommunens Børn og Unge-strategi, glæder det direktør og konst. skolechef Karsten Poulsen at konstatere, at det tværgående fokus i forløbets medarbejder- og lederspor har resulteret i stærkere faglige og forpligtende netværk på tværs af skolerne. ”Det handler i sidste ende om eleverne og om at skabe læringsmiljøer, hvor flere børn oplever at kunne deltage, lære og trives. Når kommunens medarbejdere og ledere samarbejder tættere og deler viden på tværs, så styrker det ikke kun deres egen praksis – det giver også bedre muligheder for at møde elevernes forskellige behov i undervisningen.”
I kommunen er der stor appetit på at tage et næste skridt, nu hvor organiseringen om medarbejdernes samarbejde er begyndt at tage form. Derfor er der nu mere rum og overskud til at fokusere på didaktiske valg og udvikling, så endnu flere elever oplever mere udbytte af undervisningen.
Fakta om projektet Styrket professionelt samarbejde gennem co-teaching
A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal donerede ca. 4,3 mio. kr. til et projekt i Nordfyns Kommune med fokus på styrkelse af det professionelle samarbejde gennem co-teaching. Formålet med indsatsen er at øge alle elevers læring, tilgodese flere individuelle læringsbehov og understøtte elevernes oplevelse af at være inkluderet i klassens sociale og læringsmæssige fællesskab. Projektet er gennemført i perioden 2022 til 2026 og involverer 25 skoleledere, 250 lærere, 25 pædagoger og 9 psykologer/forvaltningskonsulenter.