Hvornår trives man?
Dette spørgsmål satte Dafolo fokus på til en velbesøgt konference om børn og unges trivsel og mistrivsel. Emnet var højaktuelt, da konferencen blev afholdt dagen efter, at Trivselskommissionen for rullende TV-kameraer præsenterede deres anbefalinger.
Trivselsanbefalingerne var således spritnye, og de blev bl.a. præsenteret af to af medlemmerne fra Trivselskommissionen de to professorer Lene Tanggaard og Simon Calmar Andersen bl.a. med udgangspunkt i kommissionens inspirerende definition af trivsel:
"Man trives, når man overordnet set er glad for sit liv. Man trives, når man kan udvikle sig, udfolde sine evner samt indgå i og bidrage til fællesskaber. Man kan trives, selvom man oplever perioder med modgang og udfordringer. Det afgørende er, at man kan håndtere sådanne perioder."
Lars Qvortrup og Karen Wistoft talte om trivsel og mistrivsel mellem offergørelse og kompetencegørelse ud fra deres bog Trivsel og mistrivsel. De talte direkte ind i Trivselskommissionens anbefaling om nødvendigheden af et nyt sprog til at tale om trivsel og om at undgå alarmisme.
Dagens største bifald fra de ca. 170 deltagere høstede Danske Skoleelevers formand Caroline Helene Hermansen, der på forfriskende og direkte vis fokuserede på:
- At elevinddragelsen halter – 6 ud af 10 skoleelever vil gerne være med til at bestemme mere i undervisningen
- At vi i alle vores trivselsinitiativer med de bedste intentioner ikke glemmer at inddrage eleverne
Psykolog og skoleforsker Mette Marie Ledertoug sluttede dagen godt af med konkrete bud på trivselsfremmende aktiviteter fra bogen Gør en forskel - Trivselsfremme for alle, hun netop har udgivet med Nanna Paarup som medforfatter.
Derudover blev forældrenes rolle, forbud mod mobiltelefoner, diagnoser og mange andre temaer diskuteret på dagen!
Konferencen gentages på Sjælland den 30. april. Tilmeld dig her.