Gem dette til senere.

 

*
Send til mail!

Mange tak

Forlag og konsulenter

10 gode råd til din udeskole

17. august, 2020

Udeundervisning har masser af sidegevinster: frisk luft, bevægelse og varieret offline-undervisning. Vores gode råd og anbefalinger gør det nemt at komme i gang.

Corona-tiden har bragt meget med sig. 

Fx har virussen accelereret vores online-liv. Vi har lært at være sammen på nye måder. Og så har Corona også flyttet meget af vores skoledag ud af klasselokalet, og med udeundervisningen følger der flere bonusser:  

  • børnene får masser af frisk luft og kommer væk fra iPads og bøger 
  • det bliver nemmere at få bevægelse ind i skoledagen 
  • for de børn, der lærer bedst med kroppen, er udeundervisning en gave
  • som lærer bliver det lettere at variere undervisningen 

Derfor giver vi dig 10 gode råd til din udeundervisning:

1. Praktiske forhold. Sørg for at informere forældre og elever om udeskoledage. Det er vigtigt, at eleverne har påklædning på efter vejret, samt at de medbringer en drikkedunk og evt. en solid madpakke, der kan indtages ude. En rulle plastikposer kan medbringes til at samle affald fra madpakker i.

2. Grej, udstyr og materialer. Lav en klar fordeling af, hvem der har ansvaret for pakning af grej, udstyr og materialer til turen. Lav også en fordeling af, hvem der transporterer grej, udstyr og materialer både ud og på hjemturen.

3. Klare instruktioner. Sørg for at alle elever er godt introducerede til arbejdsopgaverne eller undersøgelserne, inden I går ud. Lad eleverne stille afklarende spørgsmål inden.

4. Klar struktur. Præsenter en klar struktur for udebesøget. Informer eleverne om turens program, inden I går ud. Aftal mødetidspunkter, tidspunkter for pauser og tidspunkter for opsamlinger og hjemturen.

5. Samlingspunkt. Udvælg et samlingspunkt ude, hvor fælles beskeder kan gives. Saml eleverne i en cirkel eller inden for de fire kegler, og stå selv med solen i øjnene og vinden i ryggen. Så kan eleverne se og høre dig.

6. Samlingssignal. Sørg for at have et signal, eleverne kender, når du vil samle dem. Det kan være et håndtegn til steder, hvor man ikke må larme, eller en fløjte til større udearealer.

7. Gåmakkere. Til mindre klasser er det en fordel, hvis de har en fast gåmakker, som de går med både ud og hjem.

8. Hold fokus. Opsamlinger sker smidigt undervejs, når eleverne mister fokus. Hvad har I gjort og lært indtil nu? Hvad skal I herefter?

9. Lærerrollen. Overvej, hvordan eleverne kan være aktivt deltagende, så eleverne gennem samarbejde i grupper udnytter stedet som læringsarena og/eller kundskabskilde. Lærerrollen bliver da at stilladsere og støtte eleverne undervejs.

10. Fotos. Fasthold det faglige indhold med fotos, men overhold GDPR. Elektroniske devices kan beskyttes fra madvarer, skidt eller fugt ved fx at vikle husholdningsfilm omkring, idet det ikke påvirker touch screen-funktionen.

De 10 råd bliver præsenteret i bogen ”Udeskole i teori og praksis.

Hvad har du på hjerte?

 

 

*
*
*
*
Send!

Vi vender tilbage med et svar så hurtigt, vi kan!

Mange tak for din besked.