En måde at organisere sig på, som har vist gode resultater i form af et styrket professionelt samarbejde, som netop øger børnenes læring, udvikling, trivsel og dannelse, er ved at organisere sig i professionelle læringsfællesskaber Men hvad er professionelle læringsfællesskaber egentlig for noget? Det skal vi kigge nærmere på i det følgende.
3 store ideer
Tankesættet bag professionelle læringsfællesskaber er bygget op om 3 store ideer:
- Størst mulig læring og udvikling for alle børn
- Styrket professionelt samarbejde om børns læring, trivsel og dannelse
- Data som grundlag for at forbedre praksis.
Med andre ord betyder ovenstående, at professionelle læringsfællesskaber har som formål at skabe størst mulig læring og god udvikling for alle børn. Det kan ske ved et styrket professionelt samarbejde. Et styrket professionelt samarbejde betyder her, at man arbejder sammen om noget med samme mission, som er at sikre alle børns læring, udvikling, trivsel og dannelse. At det er professionelt betyder også, at man i høj grad bruger data for at forbedre praksis, dvs. at man baserer sin pædagogiske udvikling på det, man ved fra data, og det, man får reflekteret og fagligt udvekslet sig frem til i fællesskab.
4 kerneelementer
I et godt professionelt læringsfællesskab er der således (mindst) 4 kerneelementer:
1. Målsætning og målformulering
Det er centralt i et professionelt læringsfællesskab, at der arbejdes på at opnå et fælles mål på baggrund af fælles værdier og en fælles vision. Målet er, at alle børn sikres øget trivsel, læring, udvikling og dannelse. Kodeordet her er fælles, idet det i et godt professionelt læringsfællesskab er afgørende, at man er fælles om at ville den samme vej og vide præcis hvorfor, vi alle sammen går lige netop den vej.
2. Data og dataindsamling
Data er sammen med mål omdrejningspunktet, når det handler om at have fokus på børns trivsel, læring, udvikling og dannelse. Data skaber grobund for refleksion og dialog i det professionelle læringsfællesskab, som igen kan smitte positivt af på børnene. Når vi kigger på data, kan vi på et oplyst grundlag diskutere og udveksle faglige synspunkter, som kan danne grundlag for en forbedret praksis fremadrettet.
3. Teams og teamsamarbejde
I et professionelt læringsfællesskab må medarbejderne i de enkelte teams arbejde efter samme mål og samtidig acceptere, at man er afhængige af hinanden for at nå målet. Man indgår således i et forpligtende samarbejde. Et godt professionelt læringsfællesskab er betinget af et godt samarbejde, der er ligeværdigt, undersøgende og tillidsfuldt. Alle skal føle sig vigtige for samarbejdet, men ikke vigtige end de andre.
4. Refleksion og feedback
Refleksion og feedback er afgørende elementer i et PLF, men begge dele kræver, at man tør udfordre hinandens praksis, og at man forholder sig kritisk til hinanden på en anerkendende, konstruktiv og respektfuld måde. Det kan være svært at få feedback på noget, man gjorde i en konkret situation, som måske endda var lidt udfordrende, uden at opfatte det som kritik – særligt hvis det bliver sagt til et møde, hvor alle ens kolleger kan høre det. Men hvis det bliver serveret på en konstruktiv og venlig måde er det faktisk en gylden mulighed for at gøre sin egen og kollegernes praksis endnu bedre.
…Og i et godt professionelt læringsfællesskab bør det være fællesskabets kontinuerlige fokus: at gøre hinanden bedre på et oplyst grundlag og på baggrund af faglige refleksioner og drøftelser, der kan forbedre kvaliteten af dagtilbuddet og øge børns læring, udvikling, trivsel og dannelse.