Gem dette til senere.

 

*
Send til mail!

Mange tak

3 ting du som leder skal vide om den styrkede pædagogiske læreplan

08. oktober, 2018

Det var ikke kun de mange varmerekorder og de utallige dage med tørke, der ramte Danmark som noget nyt denne sommer. Også den nye, styrkede læreplan bølgede ind over Danmark, og fra 1. juli har de danske dagtilbud skullet forholde sig til en ændret dagtilbudslov og dermed en ny læreplan, der bl.a. indeholder seks reviderede læreplanstemaer med få brede pædagogiske mål, der knytter sig til læringsmiljøet og ikke til det enkelte barn eller børnegruppe.

Men hvad betyder det nye? Og hvad betyder det især for dig som leder i et dagtilbud? Det giver vi et par bud på i det følgende.


Evalueringskultur

I den nye lov, som egentlig blot er ændringer til den gamle, står der bl.a., at du som leder er ansvarlig for, at der udarbejdes en pædagogisk læreplan, og at den offentliggøres, for eksempel på institutionens hjemmeside. Der står også, at der minimum hvert andet år skal gennemføres en evaluering af den pædagogiske læreplan, og at du som leder er ansvarlig for at udvikle en evalueringskultur, som skal udvikle og kvalificere det pædagogiske læringsmiljø. Men hvad er evalueringskultur? Og hvad er et læringsmiljø? Lad os først se på nærmere på evalueringskultur.

Evalueringskultur er med til at sikre, at der løbende foregår faglig refleksion over den pædagogiske praksis i dagtilbuddene, dvs. hvordan de læringsmiljøer, der skabes for børnene, understøtter børn trivsel, udvikling, læring og dannelse. Ved at gøre evalueringen systematisk sikrer du som leder, at den bliver brugt til at udvikle læringsmiljøerne og forbedre den pædagogiske praksis fremover. 


Refleksionskultur

Som leder er det vigtigt at sikre både strukturelle og interpersonelle rammer til at kunne opbygge en evalueringskultur. Evalueringskultur hænger nemlig tæt sammen med refleksionskultur, og det er således ikke nok kun at sikre, at personalet får tid i hverdagen til at evaluere, der skal også være en kultur for at have den slags faglige snakke i institutionen. Undersøgelser viser, at særligt i dagtilbud, hvor de ansatte jo arbejder tæt op af hinanden ”på gulvet”, kan det være svært at tale om det, der fagligt ikke fungerer, eller give hinanden kritik, fordi de ansatte er bange for at skabe dårlig stemning mellem hinanden (Qvortrup, Laustsen, & Tjalve, 2018). Det er derfor lederens opgave at facilitere møder eller fora, der giver anledning til kollegiale drøftelser, hvor den enkelte medarbejder har tillid til, at det er okay at stille spørgsmål til en anden kollegas praksis, fordi det foregår i en fagligt funderet kontekst, hvor den slags kritiske diskussioner kun er med til at højne fagligheden i hele institutionen. 


Læringsmiljø 

Men hvad er det så, I skal evaluere på? Det er læringsmiljøet, og hvad betyder det så? Læringsmiljøet skal forstås som alt det, der foregår rundt om barnet og i barnets leg, interaktioner og aktiviteter.

Et læringsmiljø er ikke et konkret område i institutionen, hvor der kan findes ekstra meget læring. Et læringsmiljø skal snarere forstås som det, barnet er i og skal kunne være en del af i løbet af dagen i et dagtilbud. Ved at anskue det på den måde bliver det tydeligt, at de voksne, der er i institutionen, spiller en afgørende rolle for, hvordan læringsmiljøet opleves af børnene, og hvilke muligheder for deltagelse de får. Når der fra formel side sættes fokus på læringsmiljøet, er det fordi, forskning viser, at stærke læringsmiljøer, der understøtter børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse, er en stor del af en pædagogisk praksis af høj kvalitet – og netop høj kvalitet i dagtilbud er med til at sikre den bedste start for alle vores børn i de danske dagtilbud (Qvortrup, Laustsen, & Tjalve, 2018).

Som leder skal du derfor bidrage til en bred forståelse af læringsmiljø i institutionen og til, at jeres læreplan kommer rundt om alle seks læreplanstemaer i den nye bekendtgørelse, der med hver deres brede pædagogiske mål søger at fremme stærke læringsmiljøer til gavn for alle børn!

Og lad og så glæde os over, at varmerekordernes tid er overstået i denne omgang, så vi kan trække i arbejdstøjet uden at få hedeslag. God fornøjelse med den nye læreplan! 

Reference: Qvortrup, A., Laustsen, M. S., & Tjalve, L. T. (2018). Professionelle læringsfællesskaber i dagtilbud. Frederikshavn: Dafolo.
 

Hvad har du på hjerte?

 

 

*
*
*
*
*
Send!

Vi vender tilbage med et svar så hurtigt, vi kan!

Mange tak for din besked. 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få gratis viden og nyheder direkte i din indbakke. Vi lover, du bliver inspireret.

Vælg dit interesseområde