Gem dette til senere.

 

*
Send til mail!

Mange tak

Pas på Kasper, han er ny på campus!

28. august, 2019

Kan du også genkalde dig de mange klistermærker med søde børn, der er nye i trafikken og derfor skal passes på, som hvert år pryder busserne, når et nyt skoleår går i gang?

Rundt om på de mange campusser i Danmark sker det samme snart: Der begynder helt nye pædagog- og lærerstuderende, som for første gang sætter deres fod på et campus, og de skal passes på. Det kan nemlig være noget af en mundfuld at skulle finde sig til rette i alt det nye. Hvor finder jeg mit skema? Hvorfor skal jeg møde tidligt mandag? Hvor er lokale 4.58? Torsdag har jeg kun et kvarter til at spise frokost, hvorfor ligger kantinen dog så langt væk? Og hvad med eksamen? Bliver det i grupper eller individuelt? Og består jeg? Og hvad med den praktik, jeg skal i – hvordan bliver den? Og hvad med mine medstuderende, er de mon søde og engagerede? Og kan jeg nu nå at læse alt det, det forventes, når jeg også skal arbejde og have tid til familie og venner? Spørgsmålene er mange, og selvom studiestart er en meget spændende tid, kan det let blive lidt overvældende. Derfor følger her fire række tips til, hvordan du som studerende selv kan bidrage til den gode studiestart :


1. Deltag i introforløbene – også på dag fem!

Undersøgelser viser nemlig, at på professionshøjskoleuddannelser varer et optimalt introforløb, som sikrer mulighed for socialisering og mindsker frafald senere hen, fem dage (EVA, 2019). Det er derfor en god ide at være med, selvom det måske kan virke som lige lovlig meget intro på én gang.


2. Socialiser med dine medstuderende – det betaler sig!

Målet med de mange introforløb er at ryste de studerende sammen og give dem mulighed for at lære hinanden at kende og blive trygge ved hinanden. Det gør det lettere at arbejde sammen senere hen, og det bliver lettere at give udtryk for usikkerhed. Et godt socialt fællesskab styrker kort sagt læringsmulighederne, så grav alt, hvad du har af socialisering, frem til den første tid – det er godt givet ud.


3. Spørg løs og sig din mening – det hjælper!

En undersøgelse fra EVA peger på, at det hjælper uddannelsen og underviserne, at de studerende bliver bedt om at give feedback undervejs (EVA, 2019). Men du behøver ikke vente på at blive spurgt – du kan med fordel give din mening til kende eller spørge ind til det, du er i tvivl om, ”af dig selv”. Det kan gavne din følelse af at høre til og have medbestemmelse. Og måske inspirerer du andre til også at spørge om det, de er i tvivl om?


4. Dan en studiegruppe – det bliver man klog af!

Studiegrupper er centrale for de studerendes læringsudbytte, og der findes sågar undersøgelser, der viser, at det i gode studegrupper kan være der, de studerende lærer mest. For at en studiegruppe skal blive velfungerende, er det vigtigt, at I afklarer rammerne for jeres samarbejde, dvs. ikke kun, hvad I skal lave, hvorfor I skal lave det, og hvornår I skal lave det, men også hvordan I skal lave det (Tanggaard & Mellon, 2018). I skal med andre ord afklare, hvad I forventer af hinanden, og hvad I hver især gerne vil have ud af og bidrage med i studiegruppen. 

Og så er der jo bare de gode gamle husmorråd tilbage: Drik masser af vand, spis sundt og spids din blyant – så kan det ikke gå helt galt!

Vi ønsker dig al held og lykke med din studiestart!

Ps. Når du når til eksamen, så frygt ikke, vi har hjælpen, der skal til!


Referencer

EVA (2019). Tjekliste til en god studiestart. Danmarks Evalueringsinstitut. Lokaliseret den 28. august 2019 på: https://www.eva.dk/videregaaende-uddannelse/tjekliste-studiestart
Tanggaard, L. & Mellon, K. (Red.) (2018). Den gode studiegruppe. Frederikshavn: Dafolo



 

Hvad har du på hjerte?

 

 

*
*
*
*
*
Send!

Vi vender tilbage med et svar så hurtigt, vi kan!

Mange tak for din besked. 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få gratis viden og nyheder direkte i din indbakke. Vi lover, du bliver inspireret.

Vælg dit interesseområde