Gem dette til senere.

 

*
Send til mail!

Mange tak

Smilet er den korteste afstand

af Jørgen Lyhne - 09. august, 2019

Victor Borge sagde, at smilet er den korteste afstand mellem mennesker. Denne lille og underfundige sætning kan få dig og de fleste andre til at smile, hvilket vel egentlig er den primære hensigt? Bag det underfundige gemmer sig dog en dybere sandhed, nemlig at menneskelig og social kontakt samt evnen til samarbejde er den primære drivkraft i menneskehedens globale udvikling. 

Og hvad har den pædagogiske verden så lært af det? Vi ved jo, at den pædagogiske verden i alt for lang tid har været optaget af nærmest det stik modsatte, nemlig børns mentale og kognitive læring og ikke mindst at dokumentere og teste denne form for læring. Det er jo ikke fordi, vi bør anse denne form for læring som uvæsentlig – slet ikke! Det er en overordentlig vigtig opgave i pædagogikken at medvirke til, at børns mangfoldige, mentale og kognitive potentialer bliver udfoldet optimalt. Der er dog noget dybere og mere fundamentalt, der skal på plads i børns udvikling, før det mentale og kognitive for alvor kan komme i spil. Her er det, at smilet, relationen og den menneskelige kontakt kommer på banen. Tryghed, tillid og forankring i et socialt fællesskab baner vejen for troen på at kunne noget. Fundamentet for selvtillid og selvværd skabes i relationen. 

Hvordan kan vi som professionelle bedst muligt understøtte børnene i at udvikle sig i et meningsfuldt balanceforhold mellem det mentale og det sociale? 



 

Relationel musikalitet

Musikalitet forbinder vi normalt med musik og det at beherske et musikinstrument. Når vi oplever en fænomenal og virtuos musiker eller kunstner, er vi ikke i tvivl om, hvad det vil sige at være musikalsk. Relationel musikalitet handler om at beherske sproget og virkemidlerne i det relationelle samspil – ligesom musikeren behersker musikkens sprog og virkemidler. Som pædagog eller lærer har du et erhverv, der kræver en meget høj grad af relationel musikalitet. 
 

Pædagogikkens hjerteland

Hvad er pædagogikkens hjerteland? Ja, vi kender jo alt for godt det, der er det modsatte af pædagogikkens hjerteland. Som professionelle i den pædagogiske verden har vi udviklet et skarpt og vågent blik for de små tegn på tidligt omsorgssvigt, på mistrivsel eller på mangler med hensyn til udvikling og læring. I pædagogikkens hjerteland bryder vi med princippet om fejlfinding og ”symptombehandling”. Her har du brug for din relationelle musikalitet. 
I pædagogikkens hjerteland handler det om trivsel, vitalitet, engagement og flow i børns liv. Heldigvis bliver man i flere og flere dagtilbud og på mange skoler opmærksomme på, hvor vigtigt det er med disse trivselsfremmende indsatser. 
 

Trivselsindsatser

I bogen Pædagogisk engagement og relationel musikalitet giver vi såvel ideer til trivselsindsatserne, som et stort overblik over alt det, der ligger bag trivselsindsatserne.
 

1. Brug dine sanser

Alt det, du ser, hører, mærker og fornemmer med dine sanser, er vejen til at skabe et engagement i kontakten og relationen til børnene.  Når børnene mærker, at du fornemmer, hvem de er, og at de er tilstede, så kan du igangsætte din meningsfulde aktivitet.
 

2. Kroppen er hele tiden en medspiller

Det er det, vi gør, der er den – måske – væsentligste kilde til varig læring. Kroppen er dit vigtigste redskab til at skabe synkronicitet og oplevelsen af totalt nærvær. 
 

3. Nærvær og (pædagogisk) kærlighed

I den pædagogiske verden er kærlighed de mikroøjeblikke, hvor en flod af positive emotioner strømmer mellem dig og en anden. Det kræver et totalt engagement at lykkes med din relationelle musikalitet.

 

Hvad har du på hjerte?

 

 

*
*
*
*
*
Send!

Vi vender tilbage med et svar så hurtigt, vi kan!

Mange tak for din besked. 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få gratis viden og nyheder direkte i din indbakke. Vi lover, du bliver inspireret.

Vælg dit interesseområde