Mellemformer i skolen

Få greb om de inkluderende fællesskaber og skab bedre deltagelsesmuligheder.

Mellemformer er et område under indkredsning og udvikling i skolen. Der er en særlig optagethed af at skabe deltagelsesmuligheder for alle elever, og her kan viden, indblik og træning med forskellige modeller for brobygning, organiseringer og praksisser, som kan tilgodese den enkelte elevs behov ind i fællesskabet, være med til at styrke elevernes læring og trivsel. 

Vi bliver løbende klogere på, hvordan kompetencer, støtte, special- og almenpædagogik og didaktik kan kombineres med det fælles mål at skabe mellemformer, hvor flere elever trives og lærer i de læringsfællesskaber, de er en del af. 

I dette forløb får deltagerne indsigt i, hvordan et bevidst arbejde med inkluderende fællesskaber i skolen kan gøre deltagelse mulig for alle elever. Deltagerne får viden om centrale faktorer hos børn i udsatte positioner for at kunne skærpe det pædagogisk-professionelle og adaptive blik.

Vores afsæt vil bl.a. være inspireret af principperne bag Nest-pædagogikken, hvor vi har særligt øje for fællesskabets betydning for den enkelte elev. Det betyder, at vores pædagogiske grundsyn harmonerer med de tre hovedteser i Nest:

  • Alle elever har krav på kvalificeret pædagogik
  • Elever er mere ens end forskellige
  • Elever gør det bedste, de kan; lykkes de ikke, er det de voksne, der skal gøre noget andet.

Vi fokuserer på dels samarbejdet mellem de professionelle, dels relationerne mellem eleverne. Deltagerne får træning i at identificere mønstre, hvor elever indtager perifere roller i gruppen. De vil også få didaktiske perspektiver på tilrettelæggelsen af voksenstyrede lærings- og undervisningsmiljøer og konkrete ideer til at planlægge og observere rutiner, aktiviteter med struktur og visuelle støttesystemer.

Forløbet vil kunne justeres, så det matcher udmøntningen af den enkelte kommunes fællespædagogiske grundlag eller den enkelte skoles visioner.

 

Hvorfor vælge Dafolo?

Vores konsulenter har stor erfaring med at undervise og facilitere læringsdage og andre aktiviteter, hvor deltagerne inddrages i at oversætte viden til egen praksis. Vi har gennemført mange forløb og konferencer om mellemformer, både lokalt på skoler og kommunalt niveau. Vi er meget optagede af at bygge bro mellem den teoretiske viden og den praktiske anvendelse og gør meget ud af at få praksis til at lykkes bedst muligt med mellemformer.

På vores forløb og læringsdage får I for eksempel:

  • Viden om, hvordan mellemformer kan være med til at løfte inklusionen
  • Et teoretisk fundament for arbejdet med mellemformer i skolen
  • Vigtige fokuspunkter i arbejdet for at sikre, at mellemformer lykkes
  • Særlige pædagogiske vinkler ind i arbejdet med mellemformer, fx deltagelsesmuligheder, børneperspektiver, kollektiv mestring og psykologisk tryghed.

 

Pris 

Prisen fastsættes efter forløb, der er skræddersyet til netop jer. Kontakt os for en dialog og et uforpligtende oplæg om, hvordan vi kan hjælpe jer i arbejdet med mellemformer.

Vil du vide mere?

  • Salgs- og kursuskonsulentDorte Kristensen2080 2828dk@dafolo.dk

Hvad har du på hjerte?

 

 

*
*
*
*
*
Send!

Vi vender tilbage med et svar så hurtigt, vi kan!

Mange tak for din besked. 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få gratis viden og nyheder direkte i din indbakke. Vi lover, du bliver inspireret.

Vælg dit interesseområde