Gem dette til senere.

 

*
Send til mail!

Mange tak

KOMPETENCEUDVIKLING

Professionelle læringsfællesskaber – læringsorienteret teamsamarbejde

Efter aftale
Efter aftale

Hvorfor arbejde med professionelle læringsfællesskaber?

Arbejdet i det professionelle læringsfællesskab bygger på et ønske om at påvirke og forbedre undervisningen for at opfylde elevernes behov og med henblik på at øge elevernes læring og trivsel. 

Det er kort sagt et forpligtende fællesskab omkring en fælles opgave. Uanset hvor dygtig den enkelte medarbejder er, vil den kollektive, systematiske indsats have større effekt.

Samarbejdet er karakteriseret ved at være systematisk, vedvarende og struktureret, og forskning viser, at professionelle læringsfællesskaber som disse kan have en betydelig effekt på undervisningen og elevernes læring.

Det virker

LEDELSE der rammesætter arbejdet i de professionelle læringsfællesskaber og sikrer organisering og struktur, der understøtter samarbejdet.

Formulerer tydelige forventninger til praksisudvikling og læringsprogression. 

Fungerer som vedholdende forandringsagent, læringsleder og sparringspartner. 

PÆDAGOGISK PERSONALE der udviser medansvar for kvaliteten af samarbejdet i forhold til alle, af det professionelle læringsfællesskabs, fem søjler.

Bidrager til udvikling af egen og fælles praksis ved at dele og søge inspiration hos kolleger.

Er læringsleder og arbejder systematisk, datainformeret og refleksivt med udvikling af elevernes læring i sammenhæng med udvikling af egen praksis.

Dafolos bidrag i den organisatoriske og pædagogiske praksis

Bidrag til at samarbejdet i det professionelle læringsfællesskab står på en fælles forståelse af, hvilke værdier og visioner, der er grundlag for organisationens virksomhed.

Bidrage til udviklende og reflekterende dialog samt strukturerer ved teammøder, der fordrer kollektivt ansvar for elevernes læring, trivsel og dannelse.

Arbejde med læringssamtaler der understøtter refleksive dialoger.

Systematik i indsamling og arbejde med Big og Small Data i arbejdet med elevens læring og udvikling samt i arbejdet med egen og teamets praksis.

Faciliterer fysisk og digitale rum for videndeling med fokus på at fremme læring og kompetenceudvikling i fællesskabet blandt teamets medlemmer.

 

Målgruppe: Lærer, vejledere, skolepædagoer og skoleledelser 

Form: Forløb kan bestå af oplæg, sparring og læringsdage. 

Varighed: Tidspunkt, varighed, form og indhold planlægges og skræddersyes i fællesskab. 

Pris: Fastsættes i forhold til det enkelte forløb, der skræddersyes efter jeres behov. 

Dafolos konsulenter tilbyder blandt andet

  • Praksisnære observationer og sparring ude i de enkelte teams.
  • Praksisnære, konkrete materialer, der kan benyttes i det daglige arbejde.
  • Ledelsessparring i forhold til implementering i den enkelte organisation.
  • Bidrage til at lokalisere, hvilke områder i organisationen, som pædagogiske læringsfællesskaber kunne være et svar på med henblik på at skabe oplevelsen af meningsfyldthed og relevans hos de ansatte.
  • Sparring og udvikling på kommunalt plan.
  • Oplæg og konferencer om professionelle læringsfællesskaber.

PLF Nord - A.P. Møller-støttet projekt om professionelle læringsfællesskaber i seks kommuner

Fra 2016-2019 udvikler Dafolo professionelle læringsfællesskaber i seks nordjyske kommuner med støtte fra A.P. Møller Fonden. Kommunerne er Brønderslev, Hjørring, Jammerbugt, Frederikshavn, Læsø og Mariagerfjord, og projektet er støttet med knap 11 millioner. 

Der udvikles professionelle læringsfællesskaber på tre spor: 1) Et fælles tværkommunalt spor; 2) Et ledelsesspor og 3) Et undervisningsspor. 

Undervisningssporet indeholder blandt andet en teamkoordinatoruddannelse. Projektet er i bygget op om teamsparringer på ledelses- og medarbejderniveau.

Der er med A.P. Møller-fonden lavet aftale om at projketet forlænges fra 2019-2023 i Kommunerne, Frederikshavn, Brønderslev, Hjørring og Mariagerfjord. 

Du kan læse mere om projektet på www.plf-nord.dk

Kontakt os

Der kan rekvireres inspirationsoplæg om professionelle læringsfællesskaber, men længerevarende forløb er klart det mest effektive, hvorfor disse foretrækkes. Ring eller skriv, så vi kan indlede en dialog om udviklingen af læringsorienteret teamsamarbejde med udgangspunkt i de aktuelle udfordringer, som din skole eller kommune står med. 

Salgs- og marketingskoordinator Dorte Kristensen, telefon 9620 6666/2080 2828 / mail forlag@dafolo.dk. Eller brug formularen book en konsulent. 

Hvad har du på hjerte?

 

 

*
*
*
*
*
Send!

Vi vender tilbage med et svar så hurtigt, vi kan!

Mange tak for din besked. 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få gratis viden og nyheder direkte i din indbakke. Vi lover, du bliver inspireret.

Vælg dit interesseområde