Lær at bruge formativ evaluering og feedback som en aktiv del af din undervisning
Evaluering står helt centralt for at opnå et øget udbytte af elevernes læring, hvilket gælder for alle fag og hele skoleforløbet. Ved at benytte sig af formativ evaluering i undervisningen får man mulighed for at vurdere og tilpasse undervisningen, så den retter sig bedre mod elevernes læring. Forskning har vist en yderst veldokumenteret effekt på elevernes læring ved at bruge formativ evaluering i undervisningen (Black & William, 1998; 2007; Hattie & Timperley, 2007; William & Thompson, 2008).
I dette forløb får deltagerne ny viden om, hvad formativ evaluering er, og hvordan det kan bruges i praksis. Forløbet kobler sig bl.a. til co-teaching, hvor evaluering er et af de tre centrale samarbejdsområder.
Forløbet fokuserer på, hvordan professionelle gennem formativ evaluering og feedback får mulighed for at træffe kvalificerede valg på baggrund af data og derved styrke læringsrummet gennem effektiv feedback til eleverne.
Du får:
- Ny viden om hvad formativ evaluering og feedback er
- Konkrete redskaber til at arbejde med formativ evaluering og feedback i praksis
- Mulighed for sparring og refleksion over hvad læring er og vurderes
- Viden og inspiration om evaluering og feedback koblet til eks. Co-teaching
Målgruppe
Forløbet henvender sig til lærere, ledelse, konsulenter, vejledere og forvaltninger, der ønsker at styrke elevernes læring gennem formativ evaluering og feedback, der er dokumenteret yderst effektivt.
Forløbet tager udgangspunkt i jeres praksis, og der sigtes mod at styrke en eksisterende praksis og det professionelle læringsfællesskab.
Forslag til aktiviteter
Følgende er eksempler på aktiviteter, der kan sammensættes til konkrete forløb.
- Læringsdag: På dagen får deltagerne indblik i og et fælles sprog for, hvad formativ evaluering er. Der arbejdes med et forskningsmæssigt belæg for anvendelsen af formativ evaluering, der styrker de professionelles grundlag for arbejdet. Ydermere får deltagerne viden om og indblik i, hvordan formativ evaluering anvendes i praksis, med de muligheder og udfordringer det kan give.
- Observation og sparring: Deltagerne bliver observeret og modtager efterfølgende sparring, hvor der i fællesskab reflekteres over og arbejdes frem mod nye handlemuligheder. Teams modtager sparring for arbejdet med formativ evaluering i praksis, hvor der er mulighed for at udvikle praksis og skabe stærkere analyser af data.
- Opfølgningsdag: Her er der mulighed for at bygge videre på læringsdagen, observationer og sparringer. Her tilbyder vi oplæg og øvelser, der skaber sammenhæng mellem teori og praksis, og som understøtter det videre arbejde med de pædagogiske og didaktiske overvejelser om formativ evaluering og elevernes læring.
Hvorfor vælge Dafolo?
Alle vores konsulenter har stor erfaring med at undervise og facilitere læringsdage og andre aktiviteter, hvor deltagerne inddrages i at oversætte viden til egen praksis. Vores konsulenter har opbygget erfaring med at undervise i, formidle viden om og implementering af formativ evaluering, og denne viden ønsker vi at brede yderligere ud.
Vi er meget optaget af at bygge bro mellem den stærkt teoretiske og forskningsbaseret viden om formativ evaluering og feedback til en solid praksis, hvor deltagerne kan udvikle sig alene og i fællesskab med andre.
Pris
Prisen fastsættes efter forløb, der er skræddersyet til netop jer. Kontakt os for en dialog og få et uforpligtende oplæg om, hvordan vi kan hjælpe jer i arbejdet med formativ evaluering og feedback.