Professionelle læringsfællesskaber 

Ønsker du at komme fra intention til handling og skabe udvikling, har professionelle læringsfællesskaber noget værdifuldt at byde på


Arbejdet i det professionelle læringsfællesskab bygger på et ønske om at påvirke og forbedre den aktuelle praksis – det kan både være den pædagogiske praksis, didaktiske praksis eller ledelsespraksis. Det professionelle læringsfælleskab kan defineres som:

Professionelle (…), der arbejder kollektivt og formålsrettet med at skabe og opretholde en læringskultur for børn/elever og professionelle (Cherrington & Thornton, 2015:312)

Det er kort sagt et forpligtende fællesskab om en fælles opgave. Det helt særlige ved professionelle læringsfællesskaber er det lærende perspektiv, og idéerne om aktionslæring og prøvehandlinger i gentagende cirkulære processer er helt centrale.

Vi tager udgangspunkt i nedenstående fem søjler i arbejdet som professionelt læringsfælleskab.


Arbejdet med de fem søjler er karakteriseret ved at være systematisk, vedvarende og struktureret, og forskning viser, at professionelle læringsfællesskaber kan have en betydelig effekt på udviklingen af en fælles praksis.

Hvis du ønsker eksempler på indholdet bag de fem søjler, kan du finde det på plf-nord.dk 

 

Professionelle læringsfælleskaber i dagtilbud

Hos Dafolo har vi stor erfaring med arbejdet med professionelle læringsfælleskaber inden for dagtilbud, hvor vi har afviklet større forløb i PLF-Nord og i Mariagerfjord, Esbjerg, Helsingør og Brønderslev Kommune.

Og vi kan se, det virker. Det viser nedenstående uddrag fra Rambølls evaluering af arbejdet i PLF 2.0:

  • Ledelsen rammesætter i højere grad arbejdet i de professionelle læringsfællesskaber og sikrer organisering og struktur, der understøtter samarbejdet.
  • Tydelige forventninger og normer for samarbejdet. 
    Tydelig retning og vision for pædagogiske og didaktiske indsatser på skolerne
  • Bidrager til udvikling af egen og fælles praksis ved at dele og søge inspiration hos kolleger.
  • Etablering af professionelle rum for fordybelse og refleksion – med brug af ny viden og data
     

 

Hvorfor vælge Dafolo?

Dafolos konsulenter har stor erfaring med at bidrage ind i den organisatoriske og pædagogiske praksis. Vi har bl.a.:

  • Bidraget til, at samarbejdet i det professionelle læringsfællesskab står på en fælles forståelse af, hvilke værdier og visioner der er grundlag for organisationens virksomhed.
  • Bidraget til udviklende og reflekterende dialog samt strukturer ved teammøder, der fordrer kollektivt ansvar for elevernes læring, trivsel og dannelse.
  • Arbejdet med læringssamtaler, der understøtter refleksive dialoger.
  • Skabt systematik i indsamling og arbejdet med Big og Small Data i arbejdet med elevens læring og udvikling samt i arbejdet med egen og teamets praksis.
  • Faciliteret fysiske og digitale rum for videndeling med fokus på at fremme læring og kompetenceudvikling i fællesskabet blandt teamets medlemmer.

Dafolos konsulenter tilbyder blandt andet praksisnære observationer og sparring ude i de enkelte teams og med ledelse. Vi tilbyder praksisnære og konkrete materialer, der kan benyttes i det daglige arbejde og bidrager til at lokalisere, hvilke områder i organisationen pædagogiske læringsfællesskaber kunne være svar på.

 

Pris

Fastsættes ud fra forløbets form, der skræddersyes efter behov. Kontakt os for en dialog og et uforpligtende oplæg om, hvordan vi kan hjælpe jer i arbejdet med professionelle læringsfællesskaber.

Vil du vide mere?

  • KonsulentChristian Søndermand Bro4139 4523csb@dafolo.dk
  • Salgs- og kundeservicekonsulentDorte Kristensen2080 2828dk@dafolo.dk

Hvad har du på hjerte?

 

 

*
*
*
*
*
Send!

Vi vender tilbage med et svar så hurtigt, vi kan!

Mange tak for din besked. 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få gratis viden og nyheder direkte i din indbakke. Vi lover, du bliver inspireret.

Vælg dit interesseområde