Psykologisk tryghed og kollektiv mestring i skolen

Få viden om, hvad psykologisk tryghed er, og hvilken betydning psykologisk tryghed har i den professionelle praksis.

Psykologisk tryghed er overbevisningen om, at man ikke bliver straffet eller ydmyget for at komme med sine idéer, spørgsmål, tanker og fejl. (Edmondson, 2020) 

Så kort kan det siges af den førende forsker inden for psykologisk tryghed Amy Edmondson.  

I vores samtid er de krav, vi møder i skolen og pædagogiske institutioner, både skiftende, modstridende og komplekse. Det sætter både opgaver, pædagogik og arbejdsmiljø på en prøve, som kræver psykologisk tryghed i fællesskabet blandt de professionelle. Opgaven for fremtidens ledere og ressourcepersoner er at få medarbejdernes viden, kompetencer og gode ideer frem. Det kræver et arbejdsmiljø, hvor man har lyst til at byde ind og er tryg nok til at engagere sig fuldt ud. 

Psykologisk tryghed er et vigtigt grundlag for øget læring og trivsel hos både ledere og medarbejdere – med afsmittende effekt hos børnene. Derfor bør viden om faciliteringen af et psykologisk trygt rum være en del af alles værktøjskasse i pædagogisk praksis.  

Psykologisk tryghed er et fælles ansvar, som ikke kan udvikles af en enkelt ansat eller er noget individet har mere eller mindre af. Psykologisk tryghed er noget, man skaber sammen. Både ledere og medarbejdere er med til at skabe en kultur med psykologisk tryghed, hvor vi respekterer og samarbejder – også med mennesker, der tænker anderledes end os selv.  

Hvis I er interesseret i et forløb hos jer, der fokuserer på de professionelles rolle i det psykologisk trygge og kollaborative rum, så tag endelig fat i os, så vi kan skabe et forløb, der netop matcher jeres ståsted og behov. Viden om og konkrete øvelser i praksis om psykologisk tryghed og kollektiv mestring bidrager her til at skabe de nødvendige deltagelsesmuligheder og relationelle bånd mellem de professionelle hos jer.  

I kan gennem et samarbejdsforløb fx få: 

  • Ny viden om psykologisk tryghed som begreb 
  • Indsigt i, hvordan psykologisk tryghed kan kvalificere samarbejdet mellem professionelle
  • Fælles fokus på, hvordan I i fællesskab kan iscenesætte hinanden og invitere hinanden ind (kollektiv mestring) på konstruktive måder 
  • Konkrete redskaber til, hvordan man bidrager til en psykologisk tryg kultur i forskellige læringsrum 
  • Inspiration til og viden om, hvordan man forholder sig til fejl.

 

Målgruppe 

De skræddersyede forløb henvender sig til lærere, ledelse, konsulenter, vejledere og forvaltninger eller private virksomheder, der ønsker at arbejde med psykologisk tryghed og kollektiv mestring i egen organisation.

Forløbene tager udgangspunkt i jeres praksis og sigter mod at styrke og forfine eksisterende praksis og det professionelle læringsfællesskab.  

 

Forslag til aktiviteter 

Følgende er eksempler på aktiviteter, der kan sammensættes til konkrete forløb.

  • Opstart/læringsdag: Deltagerne får indblik i hvad psykologisk tryghed er som begreb, og hvordan forskningen bag kan danne et analytisk blik på jeres professionelle virke. Ydermere sigtes der på dagen mod at kvalificere samarbejdet mellem de professionelle såsom lærere, pædagoger og ledelse. Der faciliteres øvelser, hvor I prøver teorien af i praksis.
  • Opfølgningsdag: Det er også muligt at bygge videre på den indledende undervisningsdag med en opfølgningsdag. Her tilbyder vi oplæg og øvelser, hvor der trækkes forbindelser mellem de centrale træk fra psykologisk tryghed ind i det konkrete arbejde i læringsrummet. Her kan vi se på elementer fra fx co-teaching eller professionelle læringsfællesskaber.  Vi sætter spot på pointer, der kan medvirke til understøttelse af både samarbejdet mellem de professionelle på skolen og de fælles pædagogiske og didaktiske overvejelser, der lægges til grund for indsatserne omkring læringsaktiviteterne med eleverne eller i teamsamarbejdet.
  • Fyraftensmøde/personalemøde: Ved fyraftensmødet/personalemødet får deltagerne præsenteret centrale pointer om psykologisk tryghed i en pædagogisk kontekst, hvor alle er indbyrdes afhængige af hinanden. Vi tilpasser indhold og format til tid og sted.
  • Aktioner/prøvehandlinger: Mellem aktiviteterne kan der arbejdes med strukturerede og forberedte aktioner, der sætter den nye viden på konkret praksis. Der følges op i formelle evalueringer og der kan suppleres med observationer i og af praksis.

Se også vores uddannelse: Vejleder i psykologisk tryghed  

Hvorfor vælge Dafolo? 

Vores konsulenter har stor erfaring med at arbejde med mange forskellige personale- og ledelsesgrupper – fra lærere og pædagoger til direktørniveau i forvaltning eller virksomhed. Vi kan også arbejde med mange arenaer – fra legeplads til oplæg i en kommunalbestyrelse. Vi er meget optagede af at bygge bro mellem solid teoretisk viden om psykologisk tryghed til en konkret hverdagspraksis, hvor I kan udvikle jer alene og i fællesskab med jeres team eller på hele skolen.

 

Pris 

Prisen fastsættes efter forløb, der er skræddersyet til netop jer. Kontakt os for en dialog og et uforpligtende oplæg om, hvordan vi kan hjælpe jer i arbejdet med psykologisk tryghed. 

Vil du vide mere?

Hvad har du på hjerte?

 

 

*
*
*
*
*
Send!

Vi vender tilbage med et svar så hurtigt, vi kan!

Mange tak for din besked. 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få gratis viden og nyheder direkte i din indbakke. Vi lover, du bliver inspireret.

Vælg dit interesseområde